10 Οκτ 2011

Ορολογία: Αυτισμός





Τι είναι ο Αυτισμός?






Ο αυτισμός (autism) είναι μια Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΔΑΔ), η οποία χαρακτηρίζεται από έντονες, περίπλοκες και μόνιμες συμπεριφορικές και γνωστικές δυσλειτουργίες. Οριζόμενη από την κλινική εικόνα της συμπεριφοράς και της απόδοσης του παιδιού, αυτή η κατάσταση επηρρεάζει όλους τους τομείς απόδοσης.

Τα συμπεριφορικά χαρακτηριστικά του αυτισμού είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τη διάγνωσή του. Κατηγοριοποιούνται στους ακόλουθους 5 τομείς διαταραχών:
  1. Διαταραχές στις σχέσεις με ανθρώπους και αντικείμενα
  2. Διαταραχές στην επικοινωνία
  3. Διαταραχές στην κινητικότητα
  4. Διαταραχές στον ρυθμό ανάπτυξης
  5. Διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία και αντίληψη
Σύμφωνα με το DSM-IV-TR (2000), η επίσημη διάγνωση γίνεται γύρω ή μετά το δεύτερο έτος της ηλικίας. Τα διαγνωστικά κριτήρια του αυτισμού είναι τα ακόλουθα:

Α. Το σύνολο έξι (ή περισσοτέρων) συμπτωμάτων από τις 3 ομάδες, από τα οποία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον δύο από την ομάδα 1, ένα από την ομάδα 2 και ένα από την ομάδα 3.

ΟΜΑΔΑ 1η

Ποιοτική έκπτωση στην κοινωνική συναλλαγή, όπως εκδηλώνεται με τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα:

α) έκδηλη έκπτωση στη χρησιμοποίηση πολλών εξωλεκτικών συμπεριφορών, όπως η βλεμματική επαφή, η έκφραση του προσώπου, η στάση του σώματος και οι χειρονομίες για τη ρύθμιση της κοινωνικής συναλλαγής

β) αποτυχία στην ανάπτυξη ανάλογων με το αναπτυξιακό επίπεδο σχέσεων με συνομήλικους

γ) έλλειψη αυθόρμητης επιδίωξης συμμετοχής σε απολαύσεις, ενδιαφέροντα ή επιτεύγματα με άλλους ανθρώπους

δ) έλλειψη κοινωνικής ή συγκινησιακής αμοιβαιότητας.

ΟΜΑΔΑ 2η

Ποιοτικές εκπτώσεις στην επικοινωνία, όπως εκδηλώνονται με τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα:

α) καθυστέρηση ή ολική έλλειψη της ανάπτυξης της ομιλούμενης γλώσσας

β) σε άτομα με επαρκή ομιλία, έκδηλη έκπτωση της ικανότητας να αρχίσουν ή να διατηρήσουν μία συζήτηση με άλλους

γ) στερεότυπη και επαναληπτική χρήση της γλώσσας

δ) έλλειψη αυθόρμητου παιχνιδιού με παίξιμο ρόλων ή κοινωνική μίμηση, ανάλογου με το αναπτυξιακό επίπεδο.

ΟΜΑΔΑ 3η

Περιορισμένα, επαναληπτικά και στερεότυπα πρότυπα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων, όπως εκδηλώνονται με τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα:

α) ενασχόληση με στερεότυπα και περιορισμένα πρότυπα ενδιαφέροντος

β) εμφανώς άκαμπτη εμμονή σε ειδικές, μη λειτουργικές συνήθειες ή τελετουργίες

γ) στερεότυποι και επαναληπτικοί κινητικοί μανιερισμοί (π.χ. χτυπήματα των χεριών) δ) επίμονη ενασχόληση με τμήματα αντικειμένων.

Πηγή: Occupational Therapy for children, J. Case-Smith, A.S. Allen, P.N. Pratt
         Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων (Ε.Ε.Π.Α.Α.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...