Η βλεμματική επαφή είναι απαραίτητη προυπόθεση για μια αποτελεσματική επικοινωνία και κοινωνικοποίηση. Ένα άτομο με φτωχή βλεμματική επαφή έχει λιγότερη εμπιστοσύνη και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες.
Τα παιδιά με αυτισμό, έχουν ως τυπικό χαρακτηριστικό την μειωμένη βλεμματική επαφή. Δεν έχει σημασία σε ποιό επίπεδο του αυτιστικού φάσματος βρίσκεται το παιδί, υψηλής ή χαμηλής λειτουργικότητας, η φτωχή/μειωμένη βλεμματική επαφή είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό τους. Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν οπτικά κατά την διάρκεια της επικοινωνίας ή της κοινωνικοποιησης. Μερικές φορές, το παιδί γίνεται επίμονο με την βλεμματική επαφή εαν του ζητηθεί. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά με αυτισμό, αισθάνονται άβολα κατά τη διάρκεια της βλεμματικής επαφής, και κυρίως όταν διεγείρει απειλητικά μηνύματα.
Για την βελτίωση της βλεμματικής επαφής..
Το πιο σημαντικό είναι ο προσδιορισμός της θέσης. Πάντα τοποθετείτε το παιδί και τα μάτια σας στο ίδιο επίπεδο. Είτε το παιδί θα ανέβει λίγο για να σας φτάσει ή εσείς θα γονατίσετε στο ύψος του.
Προτρέψτε το παιδί να δώσει βλεμματική επαφή. Μερικές φορές, εαν απαιτείται χρησιμοποιείτε την φυσική ενίσχυση, κατευθύνεται το παιδί να σας κοιτάξει.
Η λεκτική προτροπή παίζει σημαντικό ρόλο. Παρακινείτε το παιδί κάθε φορά που απαιτείται, να δώσει βλεμματική επαφή. Υπενθυμίστε "Κοίτα με", αντί "Κοίτα με μέσα στα μάτια".
Βεβαιωθείτε ότι η επικοινωνία θα έχει μια συμμετοχή και όχι μια "διαταγή" ή "εντολή". Παιχνίδια, όπως το γαργάλημα του παιδιού και αλλαγής ταχύτητας και ρυθμού (χτυπάω το πόδι/χέρι μια γρήγορα και μια αργά) έτσι ώστε το παιδί να συνεχίσει να αναζητάει τον ενθουσιασμό.
Δώστε αρκετό χρόνο στο παιδί να απαντήσει. Περιμένετε εάν το παιδί δεν γνωρίζει την απάντηση. Αφήστε τον να σας κοιτάξει ή προτρέψτε το να σας κοιτάξει για την απάντηση.
Μην αντιδράτε αμέσως στα πράγματα, τα οποία το παιδί θέλει να σας δώσει. Περιμένετε, αφήστε το να σας κοιτάξει και μετά πάρτε τα.
Παραπάνω αναφέρθηκαν οι βασικές δραστηριότητες, αλλά θα πρέπει να αποφασίζετε πότε θα χρησιμοποιείτε τις συμβουλές. Κάποιες φορές, όταν το παιδί είναι κουρασμένο και ιδιότροπο καλό θα ήταν να αποφύγετε την πίεση για βλεμματική επαφή. Χρησιμοποιήστε τις συμβουλές, αρχικά, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Στη συνέχεια, όταν το παιδί θα είναι άνετο ενισχύστε τη δεξιότητα για περισσότερη επικοινωνία και κοινωνικοποίηση, και σε άλλες συνθήκες.
Δώστε αρκετό χρόνο στο παιδί να απαντήσει. Περιμένετε εάν το παιδί δεν γνωρίζει την απάντηση. Αφήστε τον να σας κοιτάξει ή προτρέψτε το να σας κοιτάξει για την απάντηση.
Μην αντιδράτε αμέσως στα πράγματα, τα οποία το παιδί θέλει να σας δώσει. Περιμένετε, αφήστε το να σας κοιτάξει και μετά πάρτε τα.
Παραπάνω αναφέρθηκαν οι βασικές δραστηριότητες, αλλά θα πρέπει να αποφασίζετε πότε θα χρησιμοποιείτε τις συμβουλές. Κάποιες φορές, όταν το παιδί είναι κουρασμένο και ιδιότροπο καλό θα ήταν να αποφύγετε την πίεση για βλεμματική επαφή. Χρησιμοποιήστε τις συμβουλές, αρχικά, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Στη συνέχεια, όταν το παιδί θα είναι άνετο ενισχύστε τη δεξιότητα για περισσότερη επικοινωνία και κοινωνικοποίηση, και σε άλλες συνθήκες.
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου