Η Δάφνη Λιαναντωνάκη, Εικαστικός εκπαιδευτικός μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία μιας σχολικής τάξης και μας δίνει καταπληκτικές ιδέες για το πώς μπορούμε να φτιάξουμε με τα παιδιά μας "τα γράμματα αλλιώς".
Το σχέδιο των γραμμάτων μας απασχολεί συχνά στην πρώτη δημοτικού. Άλλες φορές τα προσωποποιούμε και τα χρησιμοποιούμε σαν ήρωες παραμυθιών παίζοντας συγχρόνως με τις λέξεις : πχ. μπορούμε νε σχεδιάσουμε τον Α τον 'Αρχοντα , τη Ζ τη Ζωηρή κλπ. ξανασχεδιάζοντας το γράμμα, προσθέτοντας χαρακτηριστικά , δημιουργώντας ιστορίες ..
Εδώ εξήγησα στα παιδιά ότι υπάρχει κι ένα είδος σχεδίου που δεν διατηρείται στο χρόνο , σαν τις εικόνες που φτιάχνουμε στην ακρογιαλιά : αυτό το ονομάζουμε εφήμερη τέχνη - και ο μόνος τρόπος να το συγκρατήσουμε είναι κάποιου είδους καταγραφή .
Ερευνήσαμε το θέμα κουβεντιάζοντας - παρένθεση για να πω ότι χρησιμοποιώ πολύ το λόγο στο μάθημα : να φτάσουν τα παιδιά να πουν " ένα Σ φτιαγμένο από Σπίτια" ένα "Μ φτιαγμένο από Μύτες" ,να τα φανταστούν και να γελάσουν , να περάσουν αρκετή ώρα διασκεδάζοντας με το παιχνίδι λέξη-εικόνα-λέξη , να συναγωνίζονται ποιό θα διατυπώσει την πιο τρανταχτή ιδέα.
Έτσι, πριν να φτάσουμε στα υλικά , συγκεντρώνουμε από κοινού μια αόρατη αποθήκη εικόνων πλασμένη από τις διατυπωμένες ιδέες των παιδιών. Μαθαίνουν έτσι ότι ένα μέρος της εικαστικής δουλειάς είναι αυτές οι ιδέες που προκύπτουν όταν ο λόγος συνεργαστεί με τη φαντασία και αντίστροφα . Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις απρόοπτες, παράλογες συναντήσεις και το χιούμορ τους στο πεδίο της καλλιτεχνικής δημιουργίας - όχι δηλαδή ότι δεν το ξέρουν από μόνα τους, αυτά είναι άλλωστε τα συστατικά κάθε ελεύθερου παιχνιδιού , αλλά προκειμένου να το εντάξουμε στην παιδαγωγική διαδικασία χρειάζεται να το ενθαρρύνουμε ,να το καλλιεργήσουμε και ,κατά κάποιον τρόπο,να το "νομιμοποιήσουμε" .
Μετά τους ζήτησα να φέρουν τα υλικά : παλιά παιχνιδάκια κι άλλα άχρηστα αντικείμενα. κλωστές, ασημόχαρτα αλλά και φρούτα, λουλούδια, όσπρια, κοχύλια .Έφερα χρωματιστά χαρτόνια που θα μπορούσαν να χρησιμέψουν σα φόντο.
Κάναμε ένα μάθημα όπου τα παιδιά σχεδίαζαν τα γράμματα χρησιμοποιώντας μέλη του σώματός τους .... μέσα απ΄αυτό το παιχνίδι συνειδητοποίησα κι εγώ μαζί με τα παιδιά , για άλλη μια φορά,την αξία που έχει η εμπλοκή και του σώματος στη δημιουργική διαδικασία.
Κάναμε ένα μάθημα όπου τα παιδιά σχεδίαζαν τα γράμματα χρησιμοποιώντας μέλη του σώματός τους .... μέσα απ΄αυτό το παιχνίδι συνειδητοποίησα κι εγώ μαζί με τα παιδιά , για άλλη μια φορά,την αξία που έχει η εμπλοκή και του σώματος στη δημιουργική διαδικασία.
Για περισσότερες ιδέες και πληροφορίες πατήστε ΕΔΩ
της Ελιζιάννας Χριστοδούλου, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια, SIT
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου