21 Σεπ 2011

Ο ΚΟΚΟΣ Ο ΠΟΝΤΙΚΟΣ της Κυριακής Γουδέλη



Παρουσίαση του βιβλίου της Κυριακής Γουδέλη «Ο Κοκός ο ποντικός».

Μάθετε το παιδί σας να διαβάζει μόνο του

Ο τρόπος που θα οργανώσει ένα παιδί το διάβασμά του παίζει καταλυτικό ρόλο, όχι μόνο στην επίδοσή του στο σχολείο, αλλά κυρίως στην εικόνα και τη σχέση που θα αναπτύξει με τη μάθηση γενικότερα, αναφέρει στο Aθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η σχολική εξελικτική ψυχολόγος και συνεργάτης του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών Φρόσω Μήτσιου
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν το παιδί να διαβάζει μόνο του; 
"Είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι γονείς ότι δεν 'διαβάζουμε' όλοι μαζί τα μαθήματα της επόμενης μέρας, αλλά στην ουσία βοηθάμε ή καλύτερα μαθαίνουμε το παιδί (ιδίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού) να οργανώνει τη μελέτη του, ώστε να είναι αποδοτική και όσο το δυνατόν λιγότερο κουραστική. Αυτό ενισχύει την αίσθηση της υπευθυνότητας στο παιδί και του δίνει μια εικόνα για τις δυνατότητες, τις αδυναμίες του και τον εκτιμώμενο χρόνο που απαιτείται. Στόχος του γονέα είναι να επιτύχει το παιδί αυτό που ονομάζουμε αυτορρύθμιση", απαντά η κ. Μήτσιου.
Μερικοί τρόποι που συνιστώνται στους γονείς για να μπορέσει το παιδί να αυτορρυθμιστεί είναι:
•  Να προτείνουν στο παιδί να τοποθετήσει το πρόγραμμα της εβδομάδας σε σημείο που να μπορεί να το βλέπει εύκολα, όπως στο γραφείο, στην πόρτα, στην ντουλάπα του δωματίου του, χωρίς να χρειάζεται να του το υπενθυμίζουν συνεχώς.

• Να το βοηθήσουν να οργανώσει το χώρο του δωματίου του με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην επηρεάζεται την ώρα της μελέτης από άλλα ερεθίσματα, όπως από το γραφείο να μην έχει θέα έξω από το παράθυρο, να κλείνει την πόρτα για να μην αποσπάται η προσοχή του από άλλους θορύβους (δικές τους συζητήσεις, τηλεόραση, άλλες ηλεκτρικές συσκευές) και να προσαρμόσουν το φωτισμό, ώστε η μελέτη να είναι πιο ξεκούραστη για τα μάτια.

• Μέρος της οργάνωσης είναι και η έγκαιρη προετοιμασία του σχολικού εξοπλισμού (τσάντα με βιβλία της ανάλογης ημέρας, κασετίνα με όλα τα απαραίτητα)- στην αρχή με βοήθεια από τους γονείς, αλλά στη συνέχεια από το ίδιο το παιδί.

• Να του δείξουν τη σωστή στάση του σώματος στο γραφείο ή ακόμη και στον υπολογιστή προσαρμόζοντας την καρέκλα στην ανάλογη θέση. Να αφήσουν το παιδί να το ακολουθήσει κι αν δουν ότι το ξεχνά, να το υπενθυμίσουν

• Αναφορικά με τις δραστηριότητες εκτός σχολείου, πολλοί γονείς σκέφτονται να στείλουν τα παιδιά για εκμάθηση ξένων γλωσσών, μουσικών οργάνων, αθλημάτων. Οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν ότι αυτό που χρειάζεται το παιδί είναι ξεκούραση και εκφόρτιση από το άγχος των τόσων υποχρεώσεων, συνήθως μέσω παιχνιδιού. Θα πρέπει να ρωτήσουν το παιδί με τι θα ήθελε να ασχοληθεί, προσπαθώντας να περιορίσουν τις δικές τους προσδοκίες ή (ανεκπλήρωτα) όνειρα- για παράδειγμα να μάθει πιάνο, γιατί στους ίδιους αρέσει η κλασική μουσική.

• Να αποφεύγουν να ζητούν από το παιδί να ξεκινήσει το διάβασμα, μόλις επιστρέψει από το σχολείο ή μετά από το παιχνίδι, καθώς αυτό το διάστημα είναι για ξεκούραση ή για να ενισχυθεί η ποιοτική επικοινωνία με το παιδί, μέσω συζήτησης (μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων της ημέρας).

• Βοηθητικό είναι να ξεκινήσει το παιδί να διαβάζει τα πιο δύσκολα μαθήματα στην αρχή και να μην τα αφήσει στο τέλος που θα είναι πιο κουρασμένο.

• Αντίστοιχα, μπορεί να διαβάσει πρώτα αυτά που βαριέται ή που του προξενούν μειωμένο ενδιαφέρον ώστε να κινητοποιείται στη συνέχεια να διαβάσει κι αυτά που του αρέσουν περισσότερο.

• Να κάνει μικρά και συχνά διαλείμματα, ακόμη κι αν δεν νιώθει ιδιαίτερα κουρασμένο.

• Αν το δυσκολεύουν τα θεωρητικά μαθήματα (π.χ. ιστορία), να του προτείνουν εναλλαγή με πρακτικά μαθήματα (π.χ. μαθηματικά). Στα θεωρητικά θα το βοηθήσει αρκετά, αν οι γονείς του δείξουν τρόπους εκμάθησης όπως, να δίνει μια κεντρική ιδέα- τίτλο, λέξεις - κλειδιά ή να υπογραμμίζει σημαντικά κομμάτια σε κάθε παράγραφο και γενικότερα να παρατηρεί εικόνες. Οι γονείς πρέπει να προτείνουν στο παιδί να κάνει μια επανάληψη το βράδυ, πριν πάει για ύπνο. Να αποφεύγουν να είναι μ' ένα βιβλίο από πίσω του και να του διαβάζουν φωναχτά το μάθημα, γιατί αυτό αποτελεί μεν παθητική διαδικασία μάθησης, αλλά του δίνει την εικόνα ότι δεν μπορεί να το κάνει μόνο του.

• Να περιορίσουν ή ν' αποφεύγουν, όσο είναι εφικτό, να απευθύνονται στο παιδί, χρησιμοποιώντας προστακτική (όπως: γράψε, διάβασε κ.λπ.) και να επιλέξουν να το παρακινούν με εκφράσεις, όπως: "έλα να διαβάσεις τώρα που είσαι ξεκούραστος".

• Αντίστοιχα, όταν εξαντλούνται τα αποθέματα υπομονής τους, να μην απειλούν το παιδί , λέγοντας "αν δεν διαβάσεις τα μαθήματά σου δεν θα βγεις για παιχνίδι". Αντί γι' αυτό, μπορούν να πουν: "όταν τελειώσεις τα μαθήματά σου, μπορείς να πας για παιχνίδι".

• Να θυμούνται να ενισχύουν την προσπάθεια που κάνει το παιδί.

Για να επιτευχθούν τα προηγούμενα και να ενισχυθεί η ικανότητα μελέτης είναι απαραίτητα δυο ακόμη στοιχεία: μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή (τρίωρα γεύματα, τριάδες γευμάτων [ενδεικτικά: α) ζωική (όπως, κοτόπουλο, γάλα, γιαούρτι), β) αμυλώδη (δημητριακά, πατάτα, ξηροί καρποί) και γ) φρέσκια (φρούτο, χυμός) τροφή] και επαρκής ύπνος (περίπου 8 ώρες).

Μικρά τρικ, για να το πείσουμε να φάει φρούτα και λαχανικά!

Όλες μας ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να πείσουμε τα παιδιά μας να προσθέσουν στη διατροφή τους τα φρούτα και ακόμα περισσότερο τα λαχανικά.

Οι πολύτιμες ουσίες, που περιέχουν, δεν μας επιτρέπουν να τους γυρίσουμε την πλάτη και να τα παρατήσουμε τόσο εύκολα, κάνοντας το χατίρι των μικρών μας.
Και όσο κι αν οι ειδικοί λένε πως δεν πρέπει να πιέζουμε τα παιδιά να κάνουν ή να φάνε κάτι, εμείς όλο και προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να τα μεταπείσουμε.
Μιας και δεν έχετε κάτι να χάσετε, προσπαθήστε και αυτά…

Επιμείνετε στη θεωρία!
Μιλάτε στο παιδί σας για το καλό, που κάνουν κάποιες τροφές, και το κακό, που μπορεί να προκαλέσουν κάποιες άλλες! Όσο μεγαλώνει, όλα αυτά αποτυπώνονται στο μυαλουδάκι του και το πιθανότερο είναι ότι θα προσπαθήσει να εντάξει στη διατροφή του κάποιες τροφές, που δεν πλησίαζε.

Φυτέψτε κάτι στο κήπο ή στη γλάστρα σας
Τα παιδιά λατρεύουν να είναι δημιουργικά και να δρέπουν τους καρπούς των κόπων τους! Φυτέψτε λοιπόν μαζί τους σπόρους στον κήπο ή στις γλάστρες σας (ντομάτες, πιπεριές, αγγουράκια κλπ), αναθέστε τους την φροντίδα τους και, όταν είναι έτοιμα, προτρέψτε το να τα δοκιμάσετε, για να διαπιστώσετε αν κάνατε καλά τη δουλειά σας!

Παίξτε με τα χρώματα
Αυτό το τρικ έχει αποτέλεσμα στα μικρότερα παιδιά! Όταν αρχίσει να μαθαίνει τα χρώματα, δείξτε τα του στα λαχανικά και στα φρούτα, ή αγοράστε πολύχρωμα πιάτα και μπολ και συνδυάστε κάθε χρώμα με μία τροφή! Κάντε το τραπέζι ένα… ουράνιο τόξο, διασκεδάστε και μάθετε του να τρώει σωστά.

Συνδυάστε το junk food με σαλάτα
Όταν το μικρό σας σας ζητάει φαγητό από έξω, μην του το στερείτε. Δώστε του και πίτσες και σουβλάκια, και burgers (με μέτρο φυσικά), αλλά προσπαθήστε, όταν επιλέγετε τέτοια φαγητά, να τα συνοδεύετε με σαλάτα! Τονίστε του τη σημασία να φάει και από τη σαλάτα του, επισημαίνοντάς του ότι την επόμενη φορά δεν θα του κάνετε τόσο… εύκολα το χατίρι!

Μην απαγορεύετε τροφές και μην τιμωρείτε
Στόχος σας είναι να αναθρέψετε ένα άτομο διατροφικά ισορροπημένο, του οποίου οι συνήθειες θα το συνοδεύουν στην ενήλικη ζωή του, με στόχο την όσο το δυνατόν καλύτερη ποιότητα της υγείας του! Μη φτάνετε στα άκρα, με το να απαγορεύετε τροφές ή να βάζετε τιμωρίες στα μικρά σας, επειδή αρνούνται πεισματικά να δοκιμάσουν κάτι ή έφαγαν μία τροφή, που δεν εγκρίνετε! Επιστρατεύστε την αγάπη και την φαντασία σας και να είστε σίγουρη ότι, αν εσείς είστε το καλό παράδειγμα, με την κατάλληλη τακτική, το παιδί σας θα αναπτύξει σωστές διατροφικές συνήθειες!
Καλή επιτυχία!