8 Σεπ 2011

Το επίπεδο μόρφωσης των γονιών είναι καθοριστικό για τα παιδιά;


Το αρχικό επίπεδο μόρφωσης των γονιών είναι καθοριστικός παράγοντας για τη συμπεριφορά, το επίπεδο εκπαίδευσης, την επαγγελματική πορεία και την κοινωνική εξέλιξη των παιδιών τους. Πράγματι, οι έρευνες έδειξαν ότι η γονική μόρφωση αποτελεί ένα σημαντικό και μοναδικό παράγοντα που προλέγει τα επιτεύγματα των παιδιών. 
 
Επιπλέον οι αλληλεπιδράσεις στην οικογένεια, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση, οι οικονομικές δυσκολίες, η ανεργία, το στρες, η επιθετικότητα, η κατάθλιψη των γονιών, η νοοτροπία εργασίας προς επίτευξη στόχων, συμπεριλαμβάνονται στους παράγοντες, που συνδιαμορφώνουν τη συμπεριφορά και το χαρακτήρα των παιδιών. 
Η κατάσταση των γονέων σε μορφωτικό και κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, η ποιότητα των αλληλεπιδράσεων στην οικογένεια και οι άλλοι διαμορφωτικοί παράγοντες, επιδρούν σε κρίσιμο βαθμό, από τους πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού. Τα όσα βλέπει και βιώνει το παιδί στα αρχικά στάδια της ζωής του, αποτυπώνονται για πάντα στον ψυχικό του κόσμο και καθορίζουν τους πυλώνες του χαρακτήρα του. 
Ωστόσο, η μετέπειτα συμπεριφορά, ενέργειες και εξέλιξη των γονιών, συνεχίζουν να έχουν πολύ σημαντικό ρόλο και στην πορεία των παιδιών τους, όταν ενηλικιωθούν.
Πηγή: www.iator.gr

Ξεκινούν οι έλεγχοι του ΕΦΕΤ στα σχολικά κυλικεία

Συστηματικούς ελέγχους στα κυλικεία των σχολείων ολόκληρης της χώρας ξεκινούν με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τα αρμόδια κλιμάκια του ΕΦΕΤ. 
Στο μικροσκόπιο των ελεγκτών θα μπουν όλα τα ζητήματα που άπτονται της υγιεινής και ασφάλειας των μαθητών, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο κατά πόσον τα κυλικεία των σχολείων τηρούν την υγειονομική διάταξη σχετικά με τα επιτρεπόμενα προς πώληση είδη και κατά πόσον συμβάλλουν με τη λειτουργία τους στη διατροφική διαπαιδαγώγηση των παιδιών. 

Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο προώθησης υγιεινών διατροφικών συνηθειών, ο ΕΦΕΤ πρόκειται να υλοποιήσει στοχευμένες έρευνες σε σχολεία σχετικά με τη συχνότητα κατανάλωσης ποτών και ροφημάτων από μαθητές. Σκοπός των ερευνών αυτών είναι η αξιολόγηση της διαιτητικής πρόσληψης σακχάρων και ουσιών με καθορισμένες τιμές «Ημερήσιας Αποδεκτής Πρόσληψης» όπως χρωστικές, συντηρητικά και άλλα πρόσθετα τροφίμων, προκειμένου η στρατηγική για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και η εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα διατροφής, να είναι επίκαιρες και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Το εξειδικευμένο προσωπικό του ΕΦΕΤ σε θέματα διατροφής θα διατίθεται σε συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για την υλοποίηση ενημερωτικών εκδηλώσεων και σεμιναρίων στις εκπαιδευτικές μονάδες ολόκληρης της χώρας.
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ Γιάννης Μίχας τόνισε ότι «Το σχολείο, μέρος του οποίου αποτελεί και το κυλικείο, πρέπει και μπορεί να αποτελεί το μέσο για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής και την εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα διατροφής. Είναι γνωστό άλλωστε ότι η παιδική παχυσαρκία και διάφορα νοσήματα που σχετίζονται με την κακή διατροφή χτυπούν την πόρτα ολοένα και περισσότερων παιδιών μας. Η ορθή διαπαιδαγώγηση επομένως από πολύ μικρή ηλικία είναι πολύ σημαντική, αφού οι διατροφικές συνήθειες μπορούν να θέσουν τις βάσεις για ένα μεγάλο βαθμό προστασίας του παιδιού όταν αυτό μεγαλώσει». 
Ειδικότερα ο ΕΦΕΤ ενημερώνει ότι σύμφωνα με την ισχύουσα υγειονομική νομοθεσία τα επιτρεπόμενα προς πώληση τρόφιμα στα κυλικεία των σχολείων είναι ΜΟΝΟΝ
• Σάντουιτς και τοστ τυποποιημένα (με ψωμί ολικής αλέσεως ή λευκό) με τυρί ή και γαλοπούλα (από λαχανικά επιτρέπεται η προσθήκη ντομάτας). :
• Απλά αρτοσκευάσματα, όπως φρυγανιές, αρτίδια φρατζολάκια, σησαμένια κουλούρια, παξιμάδια, κριτσίνια (σε ατομική συσκευασία 50g).
• Σταφιδόψωμο (σε ατομική συσκευασία έως 60g)
• Μουστουκούλουρα (σε ατομική συσκευασία έως 60g)
• Μπισκότα απλά, χωρίς γέμιση (σε ατομική συσκευασία έως 60g)
• Τυρόπιτα ή Σπανακόπιτα με τυρί φέτα ή κασέρι.
• Γιαούρτι «παντός τύπου».
• Φρέσκα φρούτα (καλά πλυμένα, σε ατομική συσκευασία)
• Ξηρά φρούτα, όπως σύκα δαμάσκηνα, βερίκοκα χωρίς κουκούτσι (σε ατομική συσκευασία έως 50g).
• Γάλα χαμηλό σε λιπαρά, γάλα πλήρες και γάλα με κακάο (έως 250ml για το γάλα με κακάο, έως 330ml για το σκέτο γάλα).
• Ρυζόγαλο απλό, κρέμα απλή (έως 150ml).
• Φυσικοί χυμοί φρούτων (100% χυμός) χωρίς πρόσθετη ζάχαρη (έως 330ml).
• Εμφιαλωμένο νερό του 0,5 λίτρου.
• Καφές και αφεψήματα (μόνο για το προσωπικό).
Για τα σχολικά κυλικεία των Γυμνασίων, Λυκείων και Νυχτερινών Σχολείων στο παραπάνω κατάλογο προστίθενται και:
• Ξηροί καρποί, ανάλατοι (σε ατομική συσκευασία έως 50g).
• Μέλι, σε ατομική συσκευασία
• Χαλβάς και παστέλι «παντός τύπου» (σε ατομική συσκευασία έως 50g).
• Σοκολάτα υγείας και γάλακτος, χωρίς γέμιση (σε μικρή συσκευασία έως 30g).

Η προετοιμασία για τη νέα σχολική χρονιά

Η σωστή προετοιμασία του παιδιού είναι το «κλειδί» για την καλή προσαρμογή του στο σχολείο και μια επιτυχημένη σχολική χρονιά.

Το παιδί πρέπει να είναι πανέτοιμο δύο τουλάχιστον εικοσιτετράωρα πριν χτυπήσει το σχολικό κουδούνι. Αυτό τονίζει η επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Πόπη Αναστασέα-Βλάχου και εξηγεί: «Eάν είστε ακόμα σε διακοπές, θα πρέπει να επιστρέψετε λίγες μέρες νωρίτερα και όχι την προηγουμένη της έναρξης του σχολείου. Επίσης, θα πρέπει να αρχίσετε σιγά σιγά να προσαρμόζετε τα ωράρια ύπνου του παιδιού σε εκείνα της σχολικής χρονιάς, π.χ. πηγαίνοντας στο κρεβάτι μία ώρα πιο νωρίς κάθε βράδυ».

Παράλληλα, θα πρέπει να ασχοληθείτε έγκαιρα με τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις. «Να ελέγξετε το βιβλιάριο του παιδιού για να δείτε ποια εμβόλια πρέπει να κάνει», συνιστά η κ. Βλάχου. «Εάν το παιδί πηγαίνει για πρώτη φορά στο σχολείο, πρέπει να το πάτε στους ειδικούς γιατρούς για τον έλεγχο της όρασης και της ακοής του. Εάν πρόκειται να ασχοληθεί με κάποιο άθλημα, είναι αναγκαία και η καρδιολογική εξέταση». 
Η Αμερικανική Εταιρεία Παιδιατρικής δίνει στους γονείς τις εξής συμβουλές:

Η πρώτη ημέρα
* Για να κάνετε ευκολότερη την πρώτη μέρα στο σχολείο, θυμίστε στο παιδί σας ότι δεν είναι ο μόνος μαθητής που θα αισθάνεται λίγο δύσκολα.

* Τονίστε του τις θετικές όψεις της έναρξης του σχολείου, όπως π.χ. ότι θα δει όλους τους παλιούς φίλους του (ή τις φίλες της) και θα συναντήσει καινούργιους. Ανανεώστε τις θετικές μνήμες παλαιότερων ετών στο σχολείο ή στο νηπιαγωγείο.

* Αναζητήστε ένα άλλο παιδί από τη γειτονιά που πάει στο ίδιο σχολείο για να πάνε μαζί.

* Περπατήστε μαζί του ή πηγαίνετέ το την πρώτη μέρα έως το σχολείο με το αυτοκίνητο, εάν αισθάνεστε ότι το παιδί το θέλει.

Η σωστή τσάντα

* Διαλέξτε μια τσάντα πλάτης, με φαρδείς και παχείς ιμάντες ώμου.

* Βοηθήστε το παιδί να οργανώσει το γέμισμα της τσάντας, χρησιμοποιώντας όλα τα διαμερίσματά της. Μάθετε στο παιδί να βάζει τα πιο βαριά βιβλία πιο κοντά στο κέντρο της πλάτης.

* Η τσάντα δεν πρέπει να ζυγίζει ποτέ παραπάνω από το 10%-20% του σωματικού βάρους του παιδιού σας.

* Μάθετε στο παιδί να χρησιμοποιεί πάντα και τους δύο ιμάντες ώμου (η ανάρτηση από τον έναν ώμο κουράζει τους μυς).

* Εάν το παιδί μεταφέρει πολλά βιβλία, αγοράστε του μια τσάντα πλάτης με ροδάκια, εφόσον το σχολείο το επιτρέπει. Οι συνήθειες μελέτης

* Δημιουργήστε στο σπίτι περιβάλλον ευνοϊκό για μελέτη (χωρίς θόρυβο, λογομαχίες κ.ά.).

* Διαμορφώστε (τουλάχιστον για τους μεγαλύτερους μαθητές) έναν μόνιμο χώρο μελέτης, στο δωμάτιό τους ή σε άλλο ήσυχο μέρος του σπιτιού.

* Να βάζετε ως κανόνα ότι η τηλεόραση δεν πρέπει να είναι ποτέ ανοικτή κατά την ώρα της μελέτης.

* Προσπαθήστε να είστε διαθέσιμοι για να απαντάτε στις ερωτήσεις τους και να προσφέρετε βοήθεια στα παιδιά, ποτέ όμως μην κάνετε τη δουλειά τους.

Η σχέση με τους συμμαθητές

* Να μάθετε στο παιδί πώς να μένει ψύχραιμο σε δύσκολες καταστάσεις (εκφοβισμός, συχνά πειράγματα από άλλα παιδιά κ.ά.), να λέει καθαρά σε όσα παιδιά το πειράζουν ότι δεν του αρέσει η συμπεριφορά τους και να φεύγει μακριά τους.

* Εάν το παιδί σας αναφέρει βία από άλλα παιδιά, συζητήστε το με τους υπεύθυνους του σχολείου.

* Μάθετε στο παιδί πότε και πώς να ζητά βοήθεια από ενήλικους.

* Να το ενθαρρύνετε να κάνει παρέα με παιδιά που συμπεριφέρονται καλά.

* Να είστε πρότυπο για το παιδί στο πώς λύνετε μια διαφορά χωρίς απειλές και βία.

* Εάν το παιδί σας φερθεί άσχημα σε συμμαθητή του, να μη χρησιμοποιείτε σωματική τιμωρία, αλλά στέρηση ορισμένων προνομίων του.

* Να βάζετε σταθερά όρια στην τυχόν επιθετική συμπεριφορά του προς τους άλλους.

Μετά το σχολείο
* Στο Δημοτικό και στα πρώτα χρόνια του Γυμνασίου, τα παιδιά χρειάζονται επίβλεψη από έναν υπεύθυνο ενήλικο πριν από το σχολείο (για να ετοιμαστούν και να πάνε με ασφάλεια) και μετά γυρνώντας στο σπίτι.

* Τα παιδιά της προεφηβικής ηλικίας (11-12 ετών) δεν θα πρέπει να επιστρέφουν σε ένα άδειο σπίτι το απόγευμα.

* Σε περιπτώσεις που η επίβλεψη από κοντά είναι πολύ δύσκολη, θα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον από απόσταση (π.χ. συνεννοηθείτε με έναν συγγενή ή έμπιστο γείτονα για να ελέγχετε την ώρα επιστροφής του παιδιού από το σχολείο, καθώς και με το παιδί από το τηλέφωνο για τη μελέτη και το φαγητό του).

* Εάν διαλέξετε να μένει το παιδί για μελέτη στο σχολείο, ρωτήστε για την αναλογία μαθητών - προσωπικού, την εκπαίδευση των επιβλεπόντων και την ασφάλεια του χώρου. 

Γενικά σημάδια δυσλεξίας


Δεν είναι αναγκαίο να παρουσιαστεί καθένα από τα παρακάτω σημάδια σε κάθε δυσλεκτικό παιδί. Όμως πάντοτε παρουσιάζεται ένα σύνολο συμπτωμάτων κατάλληλο ώστε να γίνει πλήρης διάγνωση.


  • Δυσκολία στο να δένει τη ζώνη, τα κορδόνια, τη γραβάτα του, κλπ.

  • Δυσκολία στο να κατανοεί προθέσεις οι οποίες σχετίζονται με κατεύθυνση, π.χ. μέσα-έξω, πριν-μετά, μπροστά-πίσω.

  • Δυσκολία στο να εκτελεί περισσότερες από μία οδηγίες τη φορά.

  • Πιθανό ιστορικό αργής, καθυστερημένης γλωσσικής ανάπτυξης.

  • Δυσκολία στο να βρίσκει την ονομασία για κάποιο αντικείμενο.

  • Μπέρδεμα αριστερής με δεξιά πλευρά του σώματος.

  • Έλλειψη προτίμησης αριστερού – δεξιού χεριού.

  • Φτωχός γραφικός χαρακτήρας με πολλές αντιστροφές γραμμάτων και κακοσχηματισμένα γράμματα.

  • Δυσκολία στο να θυμάται οτιδήποτε σχετικό με σειρά ακολουθιών, π.χ. τις μέρες της εβδομάδας και αλφάβητο.

  • Δυσκολία στο να θυμάται τι μέρα είναι, ή τα γενέθλια του, ή να μαθαίνει να λέει την ώρα.

  • Υπερβολική κούραση σε σχέση με το χρόνο συγκέντρωσης και την προσπάθεια που κατέβαλε.

  • Διστακτική και κοπιαστική αναγνωστική ικανότητα όταν διαβάζει δυνατά, παραλείποντας λέξεις συχνά ή προσθέτοντας έξτρα λέξεις ή αποτυγχάνοντας ν΄αναγνωρίσει ‘οικείες’ γνωστές λέξεις.

  • Παραλείψεις σειράς ή σειρών όταν διαβάζει ή διαβάζει την ίδια σειρά δύο φορές. Χάνει το σημείο που διαβάζει.

  • Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά, π.χ. σώμα-μασώ, σάκα-κάσα, φάβα-βάφω.

  • Δυσκολία στο να χωρίζει σε συλλαβές μεγάλες λέξεις όπως και στο να βάζει πάλι τις συλλαβές στη σωστή σειρά τους. Συχνές παραλείψεις συλλαβών.

  • Έλλειψη, δυσκολία ή αδιαφορία χρήσης σημείων στίξης.

  • Συχνοί αναγραμματισμοί, πχ. τρένο σαν τέρνο, στρώμα σαν τσρώμα.

  • Δυσκολία στο να επιλέγουν και να κατανοούν τα πιο σημαντικά σημεία ενός κειμένου.

  • Ανικανότητα στο να βάζουν γράμματα μαζί σε συνδυασμούς συμφώνων ή φωνηέντων.

  • Δυσκολία στο να μάθουν την προπαίδεια.

  • Χαμηλή επίδοση στα γραπτά τους σε σχέση με την προφορική τους ικανότητα.

  • Διαρκές μπέρδεμα με γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά, π.χ. β-θ, φ-β, β-δ, σ-ζ, μ-ν.

  • Λανθασμένη επιλογή γραμμάτων κατά τη διάρκεια φτωχής ακουστικής διάκρισης ιδιαίτερα μεταξύ φωνηέντων ε,α,ι,η, αλλά και συμφώνων π-μπ, τ-ντ.

  • Χρήση χωρίς διάκριση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων.

  • Μπέρδεμα μεταξύ παρόμοιων ακουστικά λέξεων, π.χ. εμείς-εμάς, θέμα-δέμα. Γράμματα, συλλαβές και λέξεις παραλείπονται, τοποθετούνται σε λάθος σειρά ή μετατοπίζονται και αντιστρέφονται.

  • Μια λέξη μπορεί να είναι γραμμένη με πολλούς τρόπους ορθογραφίας μέσα στο ίδιο κείμενο.

  • Τα γράμματά τους είναι πολύ άσχημα τοποθετημένα στη σελίδα και με δυσκολία μένουν κοντά στο περιθώριο.

  • Χάνουν το νόημα αυτού που γράφουν.

Κέντρο Ημέρας

Πρόγραμμα Εφήβων-Ενηλίκων

Το κέντρο Ημέρας της Ε.Ε.Π.Α.Α (Ελληνική Εταιρεια Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων)- Παράρτημα Θεσσαλονίκης, ανακοινώνει τη δημιουργία πρωινού προγράμματος για εφήβους και ενηλίκους με αυτισμό.

Στόχοι του προγράμματος είναι η προ-επαγγελματική και κοινωνική εκπαίδευση των ατόμων και η βελτίωση της λειτουργικότητας τους με την εκπαίδευση τους σε δεξιότητες ζωής. Τα προγράμματα θα υλοποιούνται καθημερινά, από Σεπτέμβριο, Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 08:30 π.μ ως τις 15:30 μ.μ.

Τα τμήματα θα λειτουργήσουν αν συγκεντρωθεί ικανοποιητικός αριθμός ενδιαφερομένων.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στα τηλέφωνα του Συλλόγου 2310-241287.