9 Σεπ 2011

«Από τα σπήλαια στα e-books» στο Ευγενίδειο Ίδρυμα



Εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητικές ομάδες, ξεκινούν και πάλι από 20 Σεπτεμβρίου.

Σε τρία πρωτότυπα εκπαιδευτικά εργαστήρια προσκαλεί τις σχολικές ομάδες δημοτικών και γυμνασίων η Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου, για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Τα εργαστήρια εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:

«Από τα σπήλαια στα e – books». Θέμα του πρώτου εργαστηρίου είναι «Γνωριμία μαθητών με τη Βιβλιοθήκη», του δεύτερου «Η ιστορία της Γραφής», ενώ του τρίτου «Η ιστορική διαδρομή της Βιβλιοδεσίας». Στόχος των εργαστηρίων είναι να φέρουν τα παιδιά σε γνωριμία με τον χώρο του Βιβλίου μέσα από πρωτότυπες δραστηριότητες, που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και αναπτύσσουν την αγάπη τους για το βιβλίο και το θεσμό της Βιβλιοθήκης.

Το πρόγραμμα της νέας σχολικής χρονιάς ξεκινάει από τις 20 Σεπτεμβρίου του 2011. Για να μπορέσει ένα σχολείο να συμμετάσχει πρέπει να έρθει σε συνεννόηση με τον κ. Κουρουβακάλη στο τηλέφωνο 210-9469634 ή στα τηλέφωνα της Βιβλιοθήκης 210-9469631 - 632. Σημειώνεται ότι η Βιβλιοθήκη έχει διαμορφώσει διαφορετικές παρουσιάσεις για τις σχολικές τάξεις του δημοτικού και για τις σχολικές τάξεις του γυμνασίου.

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ

Βρέθηκαν δύο νέοι τύποι αυτισμού




 
Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας The Australian, αμερικανοί ερευνητές κατάφεραν για πρώτη φορά ν' αναγνωρίσουν δύο βιολογικά διαφορετικούς τύπους αυτισμού.
Ο πρώτος τύπος περιλαμβάνει ανωμαλίες του εγκεφάλου. Τα παιδιά με τον συγκεκριμένο τύπο έχουν διευρυμένο εγκέφαλο και συνήθως αναπτύσσουν τον αυτισμό μέχρι την ηλικία των 18 μηνών. Τα παιδιά με τον δεύτερο τύπο έχουν ανοσοποιητικό σύστημα που δε λειτουργεί αποτελεσματικά.
Η ανακάλυψη αυτή, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι εξίσου σημαντική με την ανακάλυψη των διαφορετικών μορφών καρκίνου στη δεκετία του '60 και ευελπιστούν ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία πιο εξατομικευμένων θεραπειών για τον αυτισμό.
Ο Δρ. David Amaral, καθηγητής ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της California Davis, εξηγεί: "Εάν προσπαθούσαμε να θεραπεύσουμε όλα τα είδη καρκίνου ταυτόχρονα, θα ήταν μάταιο. Το ίδιο ισχύει και για τον αυτισμό". Και συνεχίζει λέγοντας ότι το ιδανικό θα ήταν να μπορούσαν οι ειδικοί να πούνε σε κάθε παιδί που προσέρχεται για αξιολόγηση, όχι απλά ότι έχει αυτισμό, αλλά ότι έχει αυτισμό τύπου Α, τύπου Β κτλ., ώστε να γνωρίζουν ακριβώς ποια είναι η ιδανική για την περίπτωσή του θεραπευτική αγωγή. "Εάν κάποιο παιδί, για παράδειγμα, πάσχει από αυτισμό στο ανοσοποιητικό σύστημα, θα ήταν καλύτερα ν' ασχοληθούμε με το ανοσοποιητικό του σύστημα, παρά με τις λειτουργίες του εγκεφάλου".
Ο Amaral και οι συνεργάτες του ξεκίνησαν την έρευνα για τον αυτισμό το 2006. Μελέτησαν διαφορετικούς παράγοντες που πιστεύεται ότι συμβάλλουν στον αυτισμό, μεταξύ των οποίων η ανάπτυξη του εγκεφάλου, η γενετική και οι επιρροές από το περιβάλλον. Οι μελέτες τους αφορούν παιδιά ηλικίας 2-3 ετών και δεν σταματούν στην εύρεση των δύο αυτών τύπων αυτισμού: ελπίζουν ν' αναγνωρίζουν πολλούς ακόμα τύπους αυτισμού.
Οι ερευνητές θα παρουσιάσουν τα ευρήματά τους στο Συνέδριο Αυτισμού Ασίας Ειρηνικού που διεξάγεται μεταξύ 8-10 Σεπτεμβρίου στο Περθ της Αυστραλίας.



Τι να προσέξετε αγοράζοντας σχολικά είδη

Τα σχολεία σε λίγες ημέρες θα ανοίξουν και τα σχολικά ψώνια για γονείς και μαθητές είναι ένα σημαντικό γεγονός.

Πρέπει να έχετε τον νου σας καθώς για πολλά προϊόντα δεν υπάρχει επαρκές νομοθετικό πλαίσιο που να διασφαλίζει την ασφάλεια των προϊόντων.
Όλα αυτά τα έντονα χρωματιστά και -ακόμα χειρότερα με άρωμα- πλαστικά, βινύλια, μολύβια και μαρκαδόροι μπορούν να εκθέσουν το παιδί σας σε χημικά.

Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε καλύτερες επιλογές.

Σχολικές τσάντες πλάτης


Αποφύγετε τις έντονα χρωματιστές τσάντες βινυλίου (κατασκευασμένες από πολυβινύλ χλωρίδιο PVC). Πιθανότατα η ετικέτα στο εσωτερικό να γράφει για το υλικό που είναι φτιαγμένη και για τη χώρα προέλευσης.

Η νομοθεσία για το βινύλιο και τα βαρέα μέταλλα δεν είναι σε όλο τον κόσμο η ίδια.
Η παραγωγή και η απόρριψη του PVC έχει συνδεθεί με καρκινογενέσεις και διαταραχές του αναπαραγωγικού συστήματος.
Το μαλακό βινύλιο κατασκευάζεται με την προσθήκη φθαλικών αλάτων, χημικών που έχουν συνδεθεί με ένα πλήθος διαταραχών στην υγεία των παιδιών.
Τα έντονα χρώματα μπορεί εξ άλλου να περιέχουν μόλυβδο και άλλα βαρέα μέταλλα. Ο μόλυβδος θεωρείται τοξικός για τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο των παιδιών.
Λόγω των χημικών αυτών ή για τα πρόσθετα μέταλλα που περιέχονται, τα πλαστικά αντικείμενα από PVC είναι αδύνατο να ανακυκλωθούν.

Επιλέξτε σχολικές τσάντες από πολυέστερ ή νάιλον και κατασκευασμένες στην Ευρώπη, την Αμερική και τον Καναδά, ή επιλέξτε εναλλακτικά τσάντες φτιαγμένες από ύφασμα ή δέρμα.
Περιορίστε τα φθαλικά πετώντας στα σκουπίδια την κουρτίνα του μπάνιου, που είναι κατασκευασμένη από βινύλιο (PVC), τα παιδικά παιχνίδια που έχουν ή είναι φτιαγμένα από μαλακό πλαστικό, τα πλαστικά δάπεδα από βινύλιο και τα αποσμητικά χώρων.

Δοχεία φαγητού και Δοχεία νερού

Το βινύλιο επίσης χρησιμοποιείται σαν υλικό για την κατασκευή δοχείων φαγητού για παιδιά.
Αν το παιδί σας οπωσδήποτε πρέπει να χρησιμοποιήσει ένα δοχείο από βινύλιο, προσέξτε να γράφει ότι είναι ‘ελεύθερο μολύβδου’. Θυμηθείτε όμως ότι αυτό είναι απλώς κάτι που το έγραψε ο κατασκευαστής. Αυτά τα προϊόντα δεν έχουν ελεγχθεί ξεχωριστά.
Η καλύτερη προσέγγιση είναι να αποφεύγετε το βινύλιο παντελώς. Δοκιμάστε τα μεταλλικά κουτιά φαγητού (ανοξείδωτα).
Οι γονείς συχνά ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να πάρουν στο σχολείο μαζί τους ένα μπουκάλι με νερό. Αν το νερό της βρύσης είναι ασφαλές δεν χρειάζεται να αγοράσετε μικρά πλαστικά μπουκάλια νερού. Αγοράστε καλύτερα ένα δοχείο πολλών χρήσεων να το έχει στο σχολείο με νερό και να το πλένετε συχνά.

Δυστυχώς, πολλά ελκυστικά, χρωματιστά πολλών χρήσεων δοχεία νερού είναι κατασκευασμένα από πολυκαρμπονικό πλαστικό. Αυτό το πλαστικό αναγνωρίζεται από τον αριθμό ανακύκλωσης ‘7’ που είναι τυπωμένος στην κάτω μεριά του μπουκαλιού. Συχνά μπορεί να υπάρχουν τα γράμματα PC κάτω από το σύμβολο της ανακύκλωσης.
Τα πολυκαρμπονικά πλαστικά περιέχουν Μπισφαινόλη Α (PBA), ένα χημικό που είναι πιθανόν να συνδέεται με διαφόρους τύπους καρκίνους (μαστού και προστάτη), και διαταραχές στην ανάπτυξη των παιδιών. Η μπισφαινόλη Α μπορεί από το πλαστικό να περάσει στο νερό, μια διαδικασία που αυξάνει με το πλύσιμο των πολυκαρμπονικών πλαστικών με ζεστό νερό, με τον χρόνο και τη φθορά ή την καταστροφή του πλαστικού δοχείου.
Γιατί να το ρισκάρετε; Υπάρχουν καλύτερα εναλλακτικά δοχεία.

Επιλέξτε δοχεία νερού κατασκευασμένα από μέταλλο ή γυαλί που μπορούν να μεταφερθούν στο σχολείο.
Κάντε το ίδιο για μεταφορά φαγητού, ιδίως αν αυτό είναι ζεστό ή καυτό.
Αν οπωσδήποτε πρέπει να χρησιμοποιήσετε πλαστικά δοχεία επιλέξτε τα δοχεία με αριθμό ανακύκλωσης 1, 2, 4 και 5. Αποφύγετε τα 3, 6 και 7. Ιδιαίτερα ο αριθμός 3 πρέπει να αποφεύγεται καθώς αυτός είναι το σύμβολο για το PVC πλαστικό. Ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιείται το PVC για την αποθήκευση νερού και τροφής.
Τα πλαστικά δοχεία που είναι φτιαγμένα από ανακυκλώσιμο πλαστικό ‘1’ και ‘2’ γενικά είναι αποδεκτά για την αποθήκευση τροφίμων.
Ανάμεσα στα ανακυκλώσιμα πλαστικά για αποθήκευση τροφής επιλέξτε δοχεία με τους αριθμούς ‘4’ και ‘5’.
Αποφύγετε τον αριθμό ‘7’.
Επίσης αποφύγετε τα πλαστικά που δεν έχουν αριθμό ανακύκλωσης και αυτά που γράφουν ‘other’.

Μολύβια, στυλό, μαρκαδόροι και μπογιές

Μπορεί να είναι μια συνήθεια που είναι δύσκολο να σταματήσει, αλλά πρέπει να γίνετε επίμονοι στο να θυμίζετε στα παιδιά σας ότι δεν πρέπει να μασούν τα μολύβια και τα στυλό. Αν είναι εφικτό, επιλέξτε μολύβια που δεν περιέχουν χρώμα. Στο παρελθόν χρωματιστά μολύβια από την Κίνα περιείχαν μόλυβδο.
Επειδή υπάρχει απουσία επαρκών και σωστών κανονισμών στο διεθνές εμπόριο, καλό είναι να προτιμάτε να αγοράζετε μολύβια, χρωματιστά μολύβια και κραγιόν από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Αμερικής και του Καναδά. Αν και δεν είναι εγγυημένο ότι τα προϊόντα αυτά δεν περιέχουν μόλυβδο, οι χώρες αυτές έχουν σίγουρα καλύτερους κανονισμούς που αφορούν τη χρήση του μόλυβδου από χώρες όπως για παράδειγμα η Κίνα. Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε για να αγοράσετε μπογιές φτιαγμένες από κερί μελισσών ή άλλες οργανικές ουσίες.
Μαρκαδόροι και μαρκαδόροι υπογράμμισης με γλυκιά μυρωδιά θα αναγκάζουν τα παιδιά σας να τους μυρίζουν συνεχώς. Όπως και με άλλα αρωματικά προϊόντα, φθαλικά άλατα χρησιμοποιούνται συχνά για να γίνουν ισχυρά αρώματα και που να διαρκούν περισσότερο.
Επιλέξτε μαρκαδόρους χωρίς άρωμα ώστε να αποφύγετε την έκθεση του παιδιού σας σε φθαλικά.

Μπιζού

Πετάξτε τα μεταλλικά παιχνίδια, τις αλυσίδες για τα κλειδιά, σκουλαρίκια, καρφίτσες και άλλα που έχουν ένα θαμπό γκρι χρώμα, είναι πολύ βαριά για το μέγεθός τους και αν τα σύρουμε σε ανοιχτόχρωμη επιφάνεια αφήνουν μια γκρι γραμμή.
Μπορεί να περιέχουν επικίνδυνα επίπεδα μολύβδου.

Αποθαρρύνετε τα παιδιά και τους έφηβους να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα, ώστε να μειωθεί η έκθεσή τους στην ιονίζουσα ακτινοβολία.