1 Νοε 2013

Κινητικός Σχεδιασμός: 3 τρόποι να βοηθήσουμε

Τα παιδιά συχνά αποφεύγουν να εμπλακούν σε ομαδικές δραστηριότητες όπως το ποδόσφαιρο ή ακόμα να παίξουν με τους συνομήλικους στην παιδική χαρά ή τον παιδότοπο. Άλλα πάλι, προσπαθούν πολύ γιατί τους αρέσουν τα παιχνίδια που χρησιμοποιείς το σώμα σου, αλλά φαίνεται να μην τα καταφέρνουν επιτυχώς λόγω αδεξιότητας. Επίσης, συχνά παρατηρούμε πως τα παιδιά δυσκολεύονται είτε να παράγουν είτε να εμπλέκονται σε κάτι νέο -μη οικείο.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, ίσως το παιδί να έχει δυσκολίες στον Κινητικό Σχεδιασμό. Κινητικός σχεδιασμός (motor planning), ορίζεται ως η διαδικασία που περνάει ο εγκέφαλος και το σώμα  για να καθορίσουν το πως να εκτελέσουν ένα νέο έργο -για παράδειγμα, πως θα κουνήσουμε το πόδι μας στον καινούργιο χορό. Αυτή η διαδικασία είναι ενεργή καθόλη την διάρκεια της δραστηριότητας, και συνεχώς ο εγκέφαλος και το σώμα αναθεωρούν την φάση του σχεδιασμού προκειμένου να συμπεριλάβουν τη νέα πληροφορία, όπως το τι κάνουν τα πόδια του παρτενέρ στο χορό για να ακολουθήσουμε. Συχνά, όταν οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον όρο κινητικός σχεδιασμός, αναφέρονται σε όλη τη διαδικασία της πράξης. Ο κινητικός σχεδιασμός είναι το δεύτερο βήμα της πράξης.

Υπάρχουν τρία βασικά συστατικά για έναν επιτυχή κινητικό σχεδιασμό:
• Η διαμόρφωση της ιδέας και η γνώση του τι πρέπει να κάνει το άτομο
• Η οργάνωση της ακολουθίας της κίνησης που εμπλέκεται στη νέα δραστηριότητα
• Η εκτέλεση των σχεδιασμένων κινήσεων σε μια ομαλή ακολουθία.


Ας δούμε 3 τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν ένα με παιδί να αναπτύξει τον κινητικό σχεδιασμό.

  1. Ζητήστε από το παιδί να κάνει κάτι ΝΕΟ: Δημιουργήστε αφορμές για νέα παιχνίδια. Δώστε ένα παλιό παιχνίδι/εξοπλισμό και ζητήστε του να φτιάξει/φτιάξετε ένα καινούργιο παιχνίδι (π.χ. με άλλους κανόνες ή με άλλες ιδιότητες). Παράδειγμα: Με τα τουβλάκια του jenga τι άλλο μπορούμε να κάνουμε? Με τα κέρματα του Σκορ 4 τι μπορούμε να φτιάξουμε? Πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα πιόνια σε ένα άλλο παιχνίδι? Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε με την κούνια? Επιπλέον, μπορείτε να βρίσκεται νέες ιδιότητες στα διάφορα αντικείμενα. Παράδειγμα: Τι άλλο μπορώ να κάνω την χαρτοπετσέτα, αντί να σκουπιστώ? (Κουβέρτα για τα κουκλάκια μου) Σε τι μπορώ να μεταμορφώσω το μολύβι, αντί να γράψω με αυτό? (Σε αεροπλανάκι) Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω τον χάρακα στο παιχνίδι μου, αντί να με μετρήσω με αυτόν? (Ως σχολικό, ως στέγη/τέντα στο σπίτι με τα τουβλάκια, ως γέφυρα) 
  2. Εμπλακείτε σε δραστηριότητες, οι οποίες θα αποτελούνται από μια σειρά βημάτων: Κάντε ένα τοστ ή διανύστε έναν δρόμο με εμπόδια... Καθώς το παιδί εμπλέκεται σε τέτοιου είδους δραστηριότητες εξελίσσει τον κινητικό σχεδιασμό. Με τον τρόπο αυτό μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να  προσδιορίσει, να σχεδιάσει και να εκτελέσει τα βήματα τα οποία είναι απαραίτητα για να ολοκληρωθεί η δράση του. Ανάλογα με την ηλικία του, καθώς και τις ανάγκες και δυσκολίες του μπορούμε να "σπάσουμε" την κάθε δραστηριότητα σε μικρότερα μέρη για να έχει ένα επιτυχές αποτέλεσμα. Είναι σημαντικό, και δεν πρέπει να ξεχνάμε, την ψυχολογία του παιδιού και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του.
  3. Εμπλακείτε σε δραστηριότητες, οι οποίες θα έχουν ως στόχο την επιτυχή μετακίνηση μέσα στο χώρο: Δημιουργήστε διαδρομές στον χώρο με εμπόδια, έτσι ώστε το παιδί να αντιληφθεί το σώμα του στο χώρο σε σχέση με τα υπόλοιπα αντικείμενα. Ανεβαίνουμε-κατεβαίνουμε σκάλες, περνάμε κάτω/πάνω από έπιπλα/κούνιες, έρπουμε κάτω από στρώματα, πηδάμε επάνω από εμπόδια, διερχόμαστε ανάμεσα από εμπόδια χωρίς να τα ρίξουμε και άλλα πολλά... Επίσης, δραστηριοποιούμαστε στην παιδική χαρά, τον παιδότοπο, αλλά και σε παιχνίδια στη φύση.

Θα σας προτείνω και ένα αγαπημένο παιχνίδι που έχουμε αναρτήσει στο παρελθόν: 

Και μην ξεχνάτε: Η ΜΑΘΗΣΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ...

Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...