17 Ιουλ 2011

Τι απέγιναν οι βασικές δεξιότητες;

Εάν το παιδί σας τα πάει καλύτερα με το ποντίκι του υπολογιστή παρά μ' ένα μολύβι, δεν είναι το μόνο. Η εξάπλωση των υπολογιστών έχει επηρεάσει τον τρόπο εκμάθησης βασικών δεξιοτήτων των παιδιών όπως να γράφουν το όνομα ή να δένουν τα κορδόνια τους.

Μια πρόσφατη έρευνα σε 11 χώρες έδειξε ότι ορισμένες πρακτικές δεξιότητες που μαθαίναμε στην προσχολική ηλικία τείνουν πλέον να ξεπεραστούν λόγω της τεχνολογίας. Τα παιδιά ηλικίας κάτω των πέντε ετών είναι πιθανότερο να μπορούν να παίξουν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, παρά να δέσουν τα κορδόνια τους. Η ίδια έρευνα έδειξε ότι λιγότερα από τα μισά μικρά παιδιά γνωρίζουν τη διεύθυνση του σπιτιού τους και μόνο το ένα τρίτο από αυτά ήταν σε θέση να γράψει το όνομά του. Από την άλλη, σχεδόν το ένα τέταρτο των παιδιών μπορούσε να ολοκληρώσει δίχως βοήθεια μία κλήση από κινητό τηλέφωνο.
Αντικαθιστούν λοιπόν οι τεχνολογικές τις πρακτικές γνώσεις; Αυτό πιστεύει ο Δρ Paul McGabe, καθηγητής του τμήματος ψυχολογίας στο Brooklyn College της Νέας Υόρκης. Αυτό όμως έχει περισσότερο να κάνει με τους γονείς, παρά με τα παιδιά: "Δημιουργήσαμε έναν κόσμο στον οποίο περιμένουμε τα πάντα να γίνονται άμεσα. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς δεν δίνουν τον απαραίτητο χρόνο στα παιδιά τους για να εξασκηθούν σε ορισμένες δραστηριότητες, όπως είναι για παράδειγμα το ντύσιμο. Οι δραστηριότητες αυτές απαιτούν χρόνο προκειμένου το παιδί να εξερευνήσει, να αποτύχει και τελικά να τα καταφέρει". Με λίγα λόγια, απαιτείται χρόνος προκειμένου να μάθει ένα παιδί να κουμπώνει το πουκάμισό του. Για να μάθει όμως να πατάει το κουμπί του τηλεφώνου δε χρειάζεται εξίσου πολύς χρόνος.

Πηγή: Parenting early years, August 2011

Δραστηριότητα: Παλεύοντας με τους αντίχειρες


ΠΑΛΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΧΕΙΡΕΣ

Προτρέψτε τα παιδιά να χωριστούν σε ζευγάρια και να καθήσουν απέναντι, έτσι ώστε να μπλέξουν τα δάχτυλά τους. Οι αντίχειρες πρέπει να προεξέχουν και να ετοιμαστούν για την πάλη. Μόλις δώσετε το σήμα η μάχη ξεκινά και νικητής είναι εκείνος που πρώτος θα κατάφέρει να πιάσει και να κρατήσει κάτω τον αντίχειρα του άλλου, πριν τελειώσει ο χρόνος.

Η πάλη μπορεί να γίνει μεταξύ γονιού και παιδιού, μεταξύ αδελφών και συμμαθητών.

Ζωγραφίστε φατσούλες στους αντίχειρες και ο χρόνος αρχίζει από τώρα!


Δεξιότητες που ενισχύονται:
  • Αντίθεση δακτύλων
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός
  • Λεπτή κίνηση
  • Επίπεδο εγρήγορσης
  • Ταχύτητα αντίδρασης

Αποτελεσματικότερη η θεραπεία της αμβλυωπίας στα μικρότερα παιδιά




"Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα"
Νέα Υόρκη - Η θεραπεία της αμβλυωπίας (γνωστής ως «τεμπέλικο μάτι») είναι πιθανότερο να είναι επιτυχημένη όσο πιο μικρό είναι το παιδί, αν και τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν επίσης να επωφεληθούν, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Archives of Ophthalmology.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Τζονς Χοπκινς στην Βαλτιμόρη επανεξέτασαν στοιχεία για σχεδόν 1.000 παιδιά που είχαν υποβληθεί σε θεραπεία για αμβλυωπία
(περιορισμένη όραση στο ένα μάτι, ποικίλης ατιολογίας). Διαπίστωσαν ότι τα παιδιά 3-7 ετών ανταποκρίνονταν περισσότερο στη θεραπεία από τα παιδιά 7-13 ετών, εδικά στις μέτριες έως σοβαρές περιπτώσεις αμβλυωπίας.
Παρά το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα παιδιά δεν είχαν εξίσου σημαντικές βελτιώσεις με τα μικρότερα, τελικά είχαν βελτίωση και σε μερικές περιπτώσεις καταγράφηκαν και σημαντικά οπτικά οφέλη.
Η αμβλυωπία προκαλείται είτε από μυωπία στο ένα μάτι ή από στραβισμό. Αν η πάθηση δεν αντιμετωπιστεί, ο εγκέφαλος βαθμιαία αγνοεί τις εικόνες από το «τεμπέλικο μάτι» συντελώντας σε μόνιμα προβλήματα όρασης.
Η αμβλυωπία είναι η κύρια αιτία προβλημάτων όρασης στα παιδιά, επηρεάζοντας το 2%-4% των παιδιών.
Η θεραπεία ξεκινά πρώτα από την διευθέτηση των υποκείμενων οπτικών προβλημάτων που ευθύνονται για την κακή όραση, είτε χειρουργικά, είτε με ειδικές ασκήσεις ή με γυαλιά οράσεως. Στην συνέχεια, το λειτουργικό μάτι καλύπτεται με ειδικό επίθεμα για δύο ώρες καθημερινά ή χορηγούνται σταγόνες θόλωσης της όρασης, ώστε να αναγκαστεί το αδύναμο μάτι να λειτουργήσει.
Η θεραπεία δεν έχει σημαντικές παρενέργειες και το 85% των παιδιών καταφέρνει να έχει αποτέλεσμα όραση 20 στα 30 ή και περισσότερο.
Οι ερευνητές του αμερικανικού πανεπιστημίου θέλησαν λοιπόν να δουν τις διαφορές ως προς την επιτυχία και έτσι επανεξέτασαν τα αποτελέσματα τεσσάρων ήδη δημοσιευμένων ερευνών.
Τα παιδιά είχαν χωριστεί σε τρεις ομάδες: 3-5 ετών, 5-7 ετών και 7-13 ετών. Επίσης χωρίστηκαν σε δύο ξεχωριστές κατηγορίες, μέτρια ή σοβαρής, ανάλογα με την ποιότητα της όρασης στο επηρεαζόμενο μάτι.
Τα μικρότερα παιδιά είχαν καλύτερη ανταπόκριση στη θεραπεία και στις δύο κατηγορίες σοβαρότητας της αμβλυωπίας. Στην μέτριας σοβαρότητας, τα παιδιά 3-5 ετών είχαν κατά 39% βελτιωμένη όραση, συγκριτικά με τα μεγαλύτερα παιδιά και τα παιδιά 5-7 ετών βελτίωσαν την όραση τους κατά 46%.
Σύμφωνα με την κλίμακα αξιολόγησης της οπτικής βελτίωσης logMAR (απεικονίζει γραμμές σε οπτικό πίνακα), τα παιδιά 3-5 ετών είχαν κερδίσει κατά μέσο όρο 2,29 γραμμές, τα παιδιά 5-7 ετών 2,41 γραμμές και τα παιδιά 7-13 ετών μόλις 1,63 γραμμές.
Πιο έντονες διαφορές παρατηρήθηκαν στα παιδιά με σοβαρή αμβλυωπία, αν και οι επιστήμονες σημειώνουν ότι η μελέτη δεν περιλάμβανε πολλά παιδιά με σοβαρή αμβλυωπία, και τα νούμερα δεν θα πρέπει να θεωρηθούν αντιπροσωπευτικά.
Στην συγκεκριμένη κατηγορία πάντως, τα παιδιά τις μικρότερη ηλικιακής ομάδας βελτίωσαν την όρασή τους, κατά μέσο όρο, κατά 4,16 γραμμές οπτικής οξύτητας.
Τα αποτελέσματα της μελέτης είναι αξιόλογα, αλλά η ηλικία των ασθενών δεν προβλέπει αν είναι πιθανό να προκύψουν μακροπρόθεσμα οφέλη από την αγωγή. Παρά το πλεονέκτημα της πρώιμης θεραπείας, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα οφέλη στα μεγαλύτερα παιδιά ήταν καλύτερα απ' ότι πίστευαν μέχρι σήμερα.


Πηγή: Pathfinder.gr

Τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε σε κάθε ηλικία


Τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε σε κάθε ηλικία


Η διατροφή στα αρχικά στάδια της ανθρώπινης ζωής αποτελεί μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία για πολλούς λόγους.

Στην πρώτη βρεφική ηλικία (0-1 έτη) οι διαφοροποιήσεις στο διαιτολόγιο του νεογνού είναι πολλές, κυρίως λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης που επιτελείται στο στάδιο αυτό. Το βρέφος διπλασιάζει το βάρος του και αυξάνει κατά 50% το αρχικό ύψος του μέσα στον πρώτο χρόνο.

Επιπλέον το πεπτικό του σύστημα εξελίσσεται σταδιακά και έτσι οι τροφές πρέπει να εντάσσονται σταδιακά ώστε να αποφευχθούν δυσανεξίες και αλλεργικές αντιδράσεις. Ξεκινώντας το πρώτο εξάμηνο από τον αποκλειστικό θηλασμό και περνώντας στην εισαγωγή στερεάς τροφής στο δεύτερο εξάμηνο.

Από το 1ο έτος και μετά αν ο μητρικός θηλασμός έχει παρέλθει (ο ΠΟΥ συστήνει συνέχιση για όλο το 2ο έτος!) είναι ανάγκη για εισαγωγή γάλακτος εμπλουτισμένου σε σίδηρο σε ποσότητα 500 ml χωρισμένο σε δυο γεύματα, συνήθως πρωί και βράδυ.

Στο διάστημα της προσχολικής ηλικίας (1-6 ετών) αναμένεται αύξηση του βάρους 2-3 κιλά κατ’ έτος και 6-8 cm στο ύψος κατά μέσο όρο. Η ανάπτυξη αυτή είναι σαφώς πιο ήπια από τη βρεφική και την εφηβική ηλικία, όμως αυτό δεν πρέπει να μας ανησυχεί. Σε αυτήν την ηλικία εμφανίζονται και αρκετές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά λόγω έντονων προτιμήσεων και αποστροφών σε συγκεκριμένα τρόφιμα.

Τα παιδιά απαιτούν 1000kcal το 2ο χρόνο και 200kcal περίπου επιπλέον κατ’ έτος. Από το 6ο έτος και μετά (σχολική ηλικία) ως το 11ο οι θερμιδικές απαιτήσεις σταθεροποιούνται περίπου στις 2000kcal. Η σημασία της άσκησης σε αυτές τις ηλικίες είναι ύψιστη διότι προλαμβάνει την παχυσαρκία και εξαντλεί τα περιθώρια ανάπτυξης στα παιδιά.

Από τα 11 και μετά μπαίνουμε πια στην εφηβεία όπου οι αλλαγές τόσο σε σωματικό όσο και σε κοινωνικό - πνευματικό επίπεδο είναι δραματικές. Οι κοπέλες μέχρι την πρώτη έμμηνο ρήση αναπτύσσονται περισσότερο από τα αγόρια της ίδιας ηλικίας, όμως τα αγόρια έχουν ρυθμούς ανάπτυξης μεγαλύτερους και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (έκρηξη ανάπτυξης) από τα 13-16 χρόνια.

Η ανάπτυξη αυτή παίρνει τέλος γύρω στα 19 χρόνια στα κορίτσια και στα 21 στα αγόρια. Από διατροφική άποψη πρόκειται για μια περίοδο με τις μεγαλύτερες απαιτήσεις σε όλα τα θρεπτικά συστατικά από οποιοδήποτε άλλο στάδιο της ζωής του ανθρώπου.

Πηγή: http://www.newsbeast.gr/health/arthro/201671/diatrofi-kai-sosti-anaptuxi/