Ο ψυχολόγος Jed Baker ανεφέρει στο βιβλίο του "No Μore Μeltdowns" οτι κατα την εμπειρία του μπορεί να χωρίσει σε 4 ομάδες τις καταστάσεις που λειτουργούν σαν παράγοντες πυροδότησης μιας κατάρρευσης (meltdown). Οι ομάδες αυτές είναι οι εξής:
1. ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ: όταν ένα παιδί έχει να ολοκληρώσει μια δύσκολη δραστηριότητα όπως οι εργασίες του σχολείου, μια νέα κοινωνική κατάσταση, ή όταν το παιδί βιώνει μια δυσάρεστη αισθητηριακή εμπειρία (όπως το να δοκιμάζει μια νέα γεύση φαγητού)
2. ΑΝΑΜΟΝΗ: όταν ένα παιδί δεν παίρνει αυτό που θέλει αμέσως τη στιγμή που το ζητά, ή όταν δεν παίρνει αυτό που ζητά καθόλου ή όταν πρέπει να σταματήσει αυτό που του αρέσει να κάνει π.χ. Για να πάει για ύπνο
3. ΑΠΕΙΛΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟ-ΕΙΚΟΝΑΣ: όταν οι καταστάσεις κάνουν ένα παιδί να νιώθει προσβεβλημένο ή ντροπιασμένο, όπως το να χάσει ένα παιχνίδι, να κάνει κάποιο λάθος, να κριτικάρεται από κάποιον ή κάποιον να το ενοχλεί με αρνητική διάθεση
4. ΑΝΕΚΛΠΗΡΩΤΕΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΓΙΑ ΤΡΑΒΗΓΜΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ: όταν οι άλλοι αρνούνται να παίξουν με το παιδί ή να αλληλεπτιδράσουν μαζί του, όταν ζηλεύει κάποιο άλλο παιδί, ή όταν φοβάται το παιδί να μείνει μόνο του
Είναι σημαντικό λοιπόν όπως αναφέρει ο ίδιος να εξετάζουμε κάθε κατάρρευση ξεχωριστά, να βρίσκουμε την αιτία, καταγράφοντας τι συμναίβει πριν, τι κατα την διάρκεια και τι μετά έτσι ώστε να είμαστε ικανοί να σχεδιάσουμε το κατάλληλο πλάνο με σκοπό την προβλεψιμότητα και την αςφάλεια και να εκπαιδεύσουμε το παιδι στις απαραίτητες δεξιότητες.
0 Σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου