12 Σεπ 2012

Συντονισμός χεριού και ματιού στα παιδιά

Η ικανότητα του παιδιού να συντονίζει το χέρι και το μάτι του, να κατευθύνει το χέρι του οπτικά και να πιάνει αντικείμενα στο χώρο, ακολουθεί καθορισμένα αναπτυξιακά στάδια. Η ικανότητα αυτή ονομάζεται οπτικοκινητικός συντονισμός.

Αν τοποθετήσουμε ένα παιχνιδάκι στο οπτικό πεδίο του βρέφους τότε τον :

    1ο μήνα θα το κοιτάξει χωρίς να κάνει καμία προσπάθεια να το πιάσει
    2ο μήνα θα τεντώσει το χέρι του να το πιάσει αλλά θα είναι εκτός στόχου
   4ο μήνα θα κινήσει το χέρι του προς την κατεύθυνση του παιχνιδιού, θα εναλάσσει το βλέμμα του μεταξύ χεριού και αντικειμένου και προοδευτικά θα καθοδηγεί το χέρι του προς το αντικείμενο και πιθανώς θα το φτάσει
  5ο μήνα μπορεί πλέον με ευστοχία να κατευθύνει το χέρι του προς το στόχο και να πιάσει το αντικείμενο.


Ανάλυση κινηματογραφικών δεδομένων για την οπτικά καθοδηγούμενη κίνηση του χεριού και το πιάσιμο αντικειμένων  ( μικρών ξύλινων κύβων ) έχει δείξει ότι η απόκτηση της ικανότητας αυτής πραγματοποιείται σε 10 στάδια.  Στον 4ο περίπου μήνα χάνει το αντανακλαστικό της λαβής. Στον 5ο μήνα μπορεί  να πιάσει και να κρατήσει στο χέρι του ένα αντικείμενο, χωρίς όμως να το κρατάει σταθερά, γιατί δεν μπορούν να συνεργήσουν ακόμη ο αντίχειρας και τα δάχτυλα (πιάνει με την παλάμη). Τα δάχτυλα αρχίζουν να συμμετέχουν αποτελεσματικά στην λαβή αντικειμένων των 9ο μήνα. Τον 15ο μήνα έχει αναπτυχθεί πλήρως ο συντονισμός του αντίχειρα και των δακτύλων.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...