19 Οκτ 2012

Βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς

Πιστεύοντας ότι το παιχνίδι και η φαντασία μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία στη διδασκαλία κάθε γνωστικού αντικειμένου, το σεμινάριο αυτό επιχειρεί να προσεγγίσει τους ανήσυχους και καινοτόμους εκπαιδευτικούς αλλά και όλους όσους ασχολούνται με ομάδες παιδιών και διαρκώς αναζητούν νέες μεθόδους για τη βελτίωση της μεταδοτικής τους ικανότητας.

Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει στον εμπλουτισμό των εκφραστικών μέσων, που κάθε δάσκαλος χρησιμοποιεί κατά την παράδοση της διδακτικής ύλης. Με τεχνικές αυτοσχεδιασμού και πρακτικές διαλόγου και επικοινωνίας, με πρωτότυπες και διασκεδαστικές ασκήσεις εμπιστοσύνης και σωματικής έκφρασης, με θεατρικό παιχνίδι και πολλαπλές θεατρικές τεχνικές, στοχεύουμε να ενισχύσουμε τη συγκέντρωση και την αφομοιωτική ικανότητα των μαθητών, παρασύροντάς τους στον γοητευτικό κόσμο της γνώσης.

Θέματα προσέγγισης:
1. Θεατρικό παιχνίδι – 5 δίωρες συναντήσεις
Ας μάθουμε παίζοντας


Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα δημιουργικό συμβάν, μέσο επικοινωνίας και απελευθέρωσης της φαντασίας. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, το παιδί καλείται να ανακαλύψει τους δικούς του ορίζοντες. Να εκφραστεί, να εξερευνήσει, να πειραματιστεί, να διοχετεύσει την ενέργειά του δημιουργικά, να επικοινωνήσει και να λειτουργήσει ως μέλος μιας ομάδας.
Στο εργαστήριο αυτό, θα προσεγγίσουμε τρόπους ένταξης του θεατρικού παιχνιδιού στην τάξη, αποσκοπώντας στην καλύτερη κατανόηση της διδακτέας ύλης από τους μαθητές, μετατρέποντας το μάθημα σε μια δημιουργική διαδικασία.
Θεματικές ενότητες
• Το θεατρικό παιχνίδι ως ευκαιρία επικοινωνίας, ευαισθητοποίησης & δημιουργικής έκφρασης. Βασικές διαφορές με το θέατρο. Εκπαιδευτικό θεατρικό παιχνίδι. Σχέση θεάτρου – εκπαίδευσης – παιχνιδιού. Το θεατρικό παιχνίδι σαν μέσο διδασκαλίας.
• Στόχοι και κανόνες. Χώρος – χρόνος. Ο ρόλος του εμψυχωτή – εκπαιδευτή.
• Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας. Ξεκινώντας με τα βασικά στοιχεία: ηλικία, εμπειρίες και ιδιαίτερα ίσως χαρακτηριστικά (φυσικά, πνευματικά, συναισθηματικά, κοινωνικά).
• Το παιχνίδι και οι κατηγορίες του. Παιχνίδια κίνησης – φαντασίας, μουσικά παιχνίδια, παιχνίδια λόγου, παντομίμα, ηχητικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασμοί, δραματοποίηση.

2. Εκφραστικά μέσα – παραμύθι – 2 δίωρες συναντήσεις
Ένα εκπαιδευτικό εργαλείο και μια παρηγοριά για τα παιδιά του σήμερα

Στόχος του σεμιναρίου είναι, να μάθουν οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν την προφορική αφήγηση ενός παραμυθιού, ως ένα μηχανισμό για την ενσωμάτωση του παιδιού στον κοινωνικό περίγυρο, στην τάξη του, στο σχολείο του, συμβάλλοντας έτσι στην κοινωνικοποίηση, την ανάπτυξη και την παιδεία του. Μια εκπαιδευτική δράση με ένα ειδικά επιλεγμένο παραμύθι, χαρίζει πάντα στην εμπειρία, τη μορφή συναρπαστικής περιπέτειας που τελειώνει πάντα με το «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα».
Το παραμύθι ως εργαλείο για την καλλιέργεια τεχνικών αφήγησης, ως εικαστικό σκηνικό, ως εργαλείο προσέγγισης και διερεύνησης κατά τα άλλα ορθολογικών φαινομένων, ως οικολογικός οδηγός για το σεβασμό της φύσης, συντάσσει ένα μακρύ κατάλογο για το πώς μπορεί να ενταχθεί στα σύγχρονα εκπαιδευτικά τεκταινόμενα.

Θεματικές ενότητες
• Δομή του ελληνικού λαϊκού παραμυθιού. Χαρακτηριστικά υφολογικά και αισθητικά γνωρίσματα. Σύγκριση με λαϊκά παραμύθια άλλων χωρών.

• Τεχνικές αφήγησης παραμυθιών. Μεταμορφώνοντας, με απλές κινήσεις, μια τάξη σε έναν παραμυθένιο βιότοπο. Μικρά μυστικά για μια γοητευτική αφήγηση.

• Τα λαϊκά παραμύθια ως πρώτη ύλη. Προτάσεις εφαρμογής εκπαιδευτικών δράσεων, χρησιμοποιώντας τα λαϊκά παραμύθια ως πρώτη ύλη.

3. Στοιχεία δραματοθεραπείας – 2 δίωρες συναντήσεις
Ο θίασος της σχολικής τάξης


Από τα πρώτα χρόνια της ζωής μας, αποκτούμε ρόλους. Το να είσαι παιδί, είναι ένας ρόλος από μόνος του. Σήμερα ο εκπαιδευτικός είναι αντιμέτωπος με όλους τους ρόλους που φέρνουν τα παιδιά στην τάξη και στη συνέχεια ενσωματώνουν στην ομάδα. Ο καλός μαθητής, ο κακός, ο ήσυχος, ο θυμωμένος κ.ά. Έναν ολόκληρο θίασο δηλαδή, από διαφορετικούς ρόλους!
Σε αυτό το σεμινάριο, θα αποπειραθούμε, μέσα από τη χρήση δραματοθεραπευτικών τεχνικών, να ανιχνεύσουμε τους ρόλους των παιδιών, να διερευνήσουμε τα χαρακτηριστικά τους, να αφουγκραστούμε τη διαδικασία επιλογής των ρόλων αυτών και τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού, να προετοιμαστεί για να αναλάβει ρόλο ‘σκηνοθέτη’.
Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, ο απεγκλωβισμός των παιδιών από συγκεκριμένους ρόλους, τα βοηθά να ανακαλύψουν τις διαφορετικές πλευρές τους και συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξή τους. Θα δούμε λοιπόν, πώς ο εκπαιδευτικός-σκηνοθέτης μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να διευρύνουν το ρεπερτόριο των ρόλων τους, να τα μάθει δηλαδή να δοκιμάζουν διαφορετικούς ρόλους!

Θεματικές ενότητες
Οι ρόλοι στην ομάδα. Μια φανταστική ιστορία. Πλάσιμο ρόλων, χρησιμοποιώντας τεχνικές αυτόματης γραφής & κατασκευών.

Σωματική έκφραση των ρόλων της ιστορίας. Διεύρυνση της σωματικής έκφρασης & προσέγγιση του σώματος του ρόλου, μέσα από κινητικά & φωνητικά παιχνίδια.

Βιωματικός ρόλος: Αμφίεση, σωματική κίνηση, αυτοσχεδιασμός, λόγος.

4. Σωματική έκφραση – 3 δίωρες συναντήσεις
Σύνδεση με το σώμα: παρατήρηση και διερεύνηση της κίνησης


Η διαδικασία της θεραπείας και της εξέλιξης, ξεκινάει δίνοντας προσοχή στα μηνύματα που μας δίνει το σώμα μας. Η εσωτερική επαφή με το σώμα, είναι η βάση για τη σύνδεσή μας με τους άλλους ανθρώπους και τον κόσμο γύρω μας. Μέσα από την εξερεύνηση του σώματός μας, μπορούμε να δούμε νέους τρόπους κίνησης και έκφρασης στις σχέσεις μας και στον κόσμο γύρω μας.
Σε αυτό το σεμινάριο, θα δημιουργήσουμε ένα ασφαλές περιβάλλον για να συνδεθούμε με τον εαυτό μας και για να κινήσουμε το σώμα μας και την ψυχή μας, δουλεύοντας με παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς.

Θεματικές ενότητες
• Αυτογνωσία του σώματος: Κινητοποίηση της ομάδας με σκοπό την ανάπτυξη της αίσθησης, τη συνειδητοποίηση των σωματικών και ψυχικών εντάσεων και τη βελτίωσή τους.
• Αυτογνωσία διαπροσωπικών σχέσεων: Δυαδικές ή ομαδικές συνδιαλλαγές με σκοπό την ανάδειξη των τρόπων, μέσω των οποίων το κάθε μέλος έρχεται σε επαφή με τους άλλους.
• Αυτογνωσία των δημιουργικών ικανοτήτων: Αποφόρτιση της ομάδας από έντονα συγκινησιακές καταστάσεις, που ίσως έχουν προηγηθεί και σταδιακή προετοιμασία των ατόμων για να επιστρέψουν στην καθημερινότητα.

5. Στοιχεία υποκριτικής – 3 δίωρες συναντήσεις
Η φαντασία είναι μια δράση μαγική. Ένα ξόρκι που μπορεί να κάνει τα πράγματα να εμφανίζονται, έτσι που να μπορείς να τα πιάσεις …


Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι η ενίσχυση της θεατρικής παιδείας, η απόκτηση βασικών γνώσεων και τεχνικών και η καλλιέργεια της ομαδικής εργασίας.
Αποσκοπεί δηλαδή, να εμπνεύσει τον εκπαιδευτικό να καλλιεργήσει τη θεατρική τέχνη & τεχνική και να εξασκήσει τα εκφραστικά του μέσα, αξιοποιώντας τα δημιουργικά στη διδακτική διαδικασία.

Θεματικές ενότητες
• Ανάλυση – σύνθεση ρόλου (χαρακτήρες & τύποι). Εσωτερική & εξωτερική ζωή του χαρακτήρα. Προοπτική στο πλάσιμο του ρόλου.
• Δράση – φαντασία – συγκινησιακή μνήμη.
• Δοσμένες συνθήκες – το μαγικό εάν.
• Εκφραστικά μέσα, κίνηση, ρυθμός, λόγος. Χρονορυθμός στο λόγο – χρονορυθμός στην κίνηση. Τόνος – παύση – τονισμός – ένταση – χροιά. Η δυναμική της γλώσσας του σώματος.
• Έκθεση. Τεχνικές αυτοσχεδιασμού & επικοινωνίας. Ασκήσεις εμπιστοσύνης, επαφής & χαλάρωσης. Κίνητρα για έρευνα & πειραματισμό.

6. Οργάνωση παράστασης – 3 δίωρες συναντήσεις
Πώς φτιάχνουμε μια παράσταση


Ο στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει στον εκπαιδευτικό ιδέες, να τον παροτρύνει και να τον προσκαλέσει να εντάξει το θέατρο στο καθημερινό του σχολικό πρόγραμμα. Να προετοιμάσει με τους μαθητές του μια θεατρική παράσταση χρησιμοποιώντας ως υλικό τη διδακτική ύλη αλλά και ιδέες των παιδιών, θέματα επικαιρότητας, βιβλία και παραμύθια αγαπητά στα παιδιά, μετατρέποντας έτσι την σχολική τάξη σε ένα θεατρικό εργαστήρι.

Θεματικές ενότητες
Πώς ξεκινάμε; Χρήσιμα θεατρικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασµοί, δραµατοποιήσεις, θεατρικό αναλόγιο, παντοµίµα, κουκλοθέατρο για να μπορέσουν να µετατρέψουν το στείρο περιβάλλον µιας σχολικής τάξης σ’ ένα χώρο γεµάτο οξυγόνο, χαρά, ευτυχία, φαντασία, δηµιουργία και γνώση.

Επιλογή ρεπερτορίου: Επισκόπηση του ρεπερτορίου για παιδιά, προτεινόμενα έργα, εργαλεία αναζήτησης θεατρικού έργου, προσαρμογή ενός θεατρικού έργου σε συγκεκριμένη ομάδα, κριτήρια επιλογής.

    Φτιάχνοντας το δικό μας έργο: Τεχνικές δημιουργικής γραφής, θέατρο της επινόησης, αξιοποίηση της διδακτικής ύλης ως πρωτογενές υλικό για παράσταση.
    Διανομή ρόλων. Αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας, διαχείριση εντάσεων και συγκρούσεων, κατανομή δραστηριοτήτων, σωστός προγραμματισμός εργασιών
    Πρόβες. Τεχνικές αφήγησης, βασικές αρχές ορθοφωνίας, ασκήσεις υποκριτικής, αυτοσχεδιασμοί, σκηνοθεσία, επιμέλεια κίνησης.
    Παρουσίαση: Σκηνογραφικές και ενδυματολογικές προτάσεις, αξιοποίηση χώρου και τεχνικού εξοπλισμού, προσκλήσεις, προγράμματα.
    Αξιολόγηση της διαδικασίας: Επιβράβευση, συναισθηματική διαχείριση της κοινής προσπάθειας, ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα σε μαθητές και δασκάλους.


‘Π α ι χ ν ι δ ο κ α μ ώ μ α τ α’
Εργαστήρι παιχνιδιού & φαντασίας
Δερβενίων 43, 106 81 Αθήνα • τηλ.: 210-8259.289 • fax: 210-8256.203
www.paixnidokamomata.gr • info@paixnidokamomata.gr

Δηλώσεις συμμετοχής: έως 6-11-2012
Κόστος συμμετοχής : 360€
Στοιχεία επικοινωνίας: 210-8259.289

Απευθύνεται σε: δασκάλους, νηπιαγωγούς,μουσειοπαιδαγωγούς,
απόφοιτους παιδαγωγικών σχολών & σε όσους
ασχολούνται με ομάδες παιδιών

Ώρες σεμιναρίου: 11.30 – 17.30
Διάρκεια σεμιναρίου: 36 ώρες

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...