13 Νοε 2012

Βοηθώντας τα να οργανωθούν

         της Ελιζιάννας Χριστοδούλου, Παιδιατρικής Εργοθεραπεύτριας

Οι δεξιότητες οργάνωσης είναι απαραίτητες για όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας, από την πρώτη κιόλας τάξη του δημοτικού. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ (Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα) δυσκολεύονται σημαντικά να οργανωθούν στην τάξη, να δομήσουν το πρόγραμμα μελέτης στο σπίτι, ακόμη και να φτιάξουν τη τσάντα τους.
Οι παρακάτω προτάσεις-συμβουλές πιστεύω, ότι μπορούν να βοηθήσουν εκπαιδευτικούς και γονείς παιδιών με ΔΕΠΥ, ώστε να εκπαιδεύσουν και να διδάξουν τα παιδιά, κάνοντας τη ζωή των μικρών μας φίλων... πιο εύκολη!

      ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ
  • Είναι χρήσιμο να οργανώσετε τα φυλλάδια των μαθητών σας χρησιμοποιώντας ντοσιέ. Πάρετε 3 ντοσιέ για κάθε μαθητή. Το ένα μπορεί να αφορά την αλληλογραφία του με τους γονείς και διάφορες ανακοινώσεις, το άλλο με τα φυλλάδια που πρέπει να συμπληρώσει και ένα τρίτο με τα φυλλάδια που έχουν ήδη γίνει.
  • Είναι πολύ σημαντικό να γράφουν τα παιδιά σε κάποιο σημείο στο βιβλίο τους (ίσως στην αρχή κάθε μαθήματος) την λέξη “φυλλάδιο” προκειμένου να θυμούνται τα ίδια, αλλά και να ενημερώνονται οι γονείς τους. Το ίδιο σύστημα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και σε περίπτωση που βάζετε ασκήσεις από το τετράδιο εργασιών.
  • Φροντίστε να τελειώνει το μάθημα (και μεταξύ των ωρών, αλλά ιδίως στο τέλος της ημέρας) τουλάχιστον 5 λεπτά πριν χτυπήσει το κουδούνι και τα φυλλάδια να έχουν ήδη μοιραστεί και τακτοποιηθεί.
  •  Γράψτε τις ασκήσεις και όλα όσα έχουν να μάθουν σε κάθε μάθημα στον πίνακα και αφήστε τα εκεί για αρκετή ώρα, μέχρι να βεβαιωθείτε ότι όλοι οι μαθητές τα έχουν σημειώσει. Μην ζητάτε από τα παιδιά να τα σημειώνουν την ώρα του διαλείμματος, γιατί δεν θα δώσουν την απαιτούμενη προσοχή.
  • Χρησιμοποιήστε ένα αναλογικό ρολόι για να κατανοούν τον χρόνο που περνάει και βοηθήστε τα να εξασκηθούν στη χρονομέτρηση.
  •  Οργανώστε τα σχολικά είδη των παιδιών με τη βοήθεια χρωμάτων. Πχ χρησιμοποιείστε πράσινο χρώμα για όλα τα βιβλία και τα τετράδια που έχουν σχέση με το μάθημα της Γλώσσας, κίτρινο για τα Μαθηματικά κοκ. Κανονίστε όλοι οι μαθητές (ακόμα και εσείς αν μπορείτε να έχετε το ίδιο χρώμα).

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΗ
  • Είναι σημαντικό ο μαθητής με ΔΕΠΥ να κάθεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στην έδρα του δασκάλου χωρίς όμως να διαχωρίζεται από τους άλλους μαθητές ή ακόμα καλύτερα στο πρώτο θρανίο για να βρίσκονται οι άλλοι μαθητές έξω από το οπτικό του πεδίο
  • Το θρανίο του είναι προτιμότερο να βρίσκεται μακριά από το διάδρομο, τα παράθυρα, τους θερμοσυσσωρευτές ή άλλες πηγές μηχανικού θορύβου προκειμένου να αποφεύγονται οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα που πιθανόν τον αποσπούν από την εργασία του. 
  • Χρήσιμο είναι ο μαθητής με ΔΕΠΥ να κάθεται μαζί με ένα καλό μαθητή που να λειτουργήσει σαν θετικό μοντέλο συμπεριφοράς.
  • Στρατηγικές «εκτόνωσης», με ανάθεση μικρό-εργασιών για το σχολείο και το σπίτι (π.χ. μοίρασμα τετραδίων, γράψιμο στον πίνακα), με σκοπό την απελευθέρωση της ενέργειάς του παιδιού με ΔΕΠΥ.



ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
  • Αγοράστε φακέλους για τα φυλλάδια που έχουν γίνει, μολυβοθήκες, βάλτε ετικέτες στα ντοσιέ, χωρίστε ένα μέρος της βιβλιοθήκης για τα σχολικά βιβλία και τετράδια της τρέχουσας χρονιάς, μαζέψτε βοηθήματα ή βιβλία προηγούμενων τάξεων και μην πετάτε όσα του δίνουν στο σχολείο μέσα σε ένα συρτάρι.
  • Να έχετε πάντα στο σπίτι μολύβια, μαρκαδόρους, γόμες, ξύστρες, τετράδια, χάρακες. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ να ξεχνούν στο σχολείο ή να χάνουν τα πράγματά τους.
  • Βοηθήστε το παιδί να μάθει να ετοιμάζει την τσάντα του για την επόμενη μέρα. Μην αφήνετε για το πρωί αυτή τη διαδικασία. Είναι προτιμότερο να γίνεται μόλις τελειώνει το παιδί τα διαβάσματά του. Μην κάνετε εσείς την τσάντα του. Είναι πολύ σημαντικό να είστε κοντά του για να το καθοδηγείτε προκειμένου να μην ξεχάσει τίποτα, αλλά εκείνο να έχει την ευθύνη. Σταδιακά θα χρειάζεται όλο και λιγότερη βοήθεια.
  • Αφήστε το να έχει post it μαζί του και να τα χρησιμοποιεί κάθε φορά που θεωρεί ότι μπορεί να το βοηθήσουν να θυμηθεί κάτι και ενθαρρύνετε το να χρησιμοποιεί μαρκαδόρους (φωσφορούχους) για υπογράμμιση. 
  • Για να θυμάται τα προσωπικά του αντικείμενα που μένουν εκτός τσάντας (π.χ. καπέλο, λεφτά, γυαλιά, πορτοφόλι, κλειδιά, φαγητό, κ.λ.π.) βάζετε τα σε ένα συγκεκριμένο μέρος κοντά στην πόρτα.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...