28 Ιαν 2013

«Ο αυτισμός είναι κάτι που έχουμε όλοι»



Σίγουρα, όλοι όσοι μας διαβάζουν τακτικά, κάποια στιγμή θα έχουν αναρωτηθεί γιατί θεωρείται σημάδι αυτισμού κάποιο χαρακτηριστικό το οποίο κι εκείνοι έχουν (ενώ δεν είναι αυτιστικοί). Μήπως λοιπόν πράγματι όλοι μας έχουμε (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό) κάποια χαρακτηριστικά του αυτισμού;

Δεν υπάρχει κάποια επίσημη έρευνα η οποία να απαντά το παραπάνω ερώτημα, ωστόσο σας μεταφέρουμε το ακόλουθο κείμενο που διαβάσαμε στην ιστοσελίδα Autisable. Δεν το έχει γράψει κάποιος επαγγελματίας, αλλά η Τίνα, η μητέρα δύο δίδυμων αγοριών με αυτισμό.


«Μια φορά κι έναν καιρό η ομπρέλα ήταν κάτι που μας παρείχε προστασία σε περίπτωση βροχής. Τώρα, έχοντας μόλις λάβει τη διάγνωση ότι τα δίδυμα αγόρια μας πάσχουν από ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος), η «ομπρέλα» είναι πια ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει όλες εκείνες τις διαταραχές που συγκαταλέγονται στο φάσμα του αυτισμού. Και είναι μια πολύ μεγάλη ομπρέλα, η λεγόμενη ομπρέλα του αυτισμού.

Συζήτησα με την αδερφή μου το γεγονός ότι ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ παιδιά μου έλαβαν μια διάγνωση-αρτικόλεξο (αργότερα διαγνώσθηκαν με αυτισμό). Διαβάσαμε με αγωνία όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά τα οποία αποτελούν κοινό τόπο για τα παιδιά υπό την ομπρέλα του αυτισμού, ελπίζοντας ότι δεν θα αναγνώριζα κάποιο χαρακτηριστικό των παιδιών μου. Καθώς τσεκάραμε τη λίστα των χαρακτηριστικών, βρήκαμε πολλά χαρακτηριστικά τα οποία ουδέποτε είχαν εκδηλώσει τα παιδιά μου, όπως η επιθυμία να φορέσουν στενά ρούχα ή να γυρίζουν σα σβούρες. Ωστόσο συνηδειτοποιήσαμε κάτι πολύ περίεργο. Πολλά από τα χαρακτηριστικά που αναφέρονταν αφορούσαν εμάς ή άλλα μέλη της ευρύτερης οικογένειάς μας.

Όπως για παράδειγμα τη συνήθειά μου να σκίζω τις ετικέτες των ρούχων. Δεν τις αντέχω με τίποτα. Η αδερφή μου εκνευριζόταν αφάνταστα μαζί μου όταν δανειζόμουν μια μπλούζα της και την επέστρεφα με μια τρύπα στην πλάτη: το σημείο απ’ όπου είχα ξηλώσει την ετικέτα. Δεν υπάρχει ούτε μία πετσέτα, πανάκι, ταψί, ρούχο ή σκεύος γενικότερα στο σπίτι μου με ετικέτα!

Δυστυχώς, η λίστα περιέγραφε πάρα πολλά από τα χαρακτηριστικά των παιδιών μου. Περισσότερα απ’ όσα είχαν όλοι οι λοιποί συγγενείς μαζί. Από εκείνη τη μέρα όμως, άρχισα να βλέπω διαφορετικά τον κόσμο. Κάθε περιέργεια ή ιδιοσυγκρασία των άλλων, ήταν για μένα απλά «ο αυτισμός τους».
Ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των παιδιών μου είναι η επαναλμβανόμενη συμπεριφορά. Ως γονείς όμως, όλοι μας δεν αναγκαζόμαστε να επαναλαμβάνουμε τα ίδια και τα ίδια; Πόσες φορές πρέπει να πούμε το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά; Τελικά, πρέπει να είσαι λίγο αυτιστικός για να γίνεις καλός γονιός.

Ρίξτε μια ματιά στη λίστα με τα χαρακτηριστικά των ατόμων με αυτισμό και σκεφθείτε τον εαυτό σας, τους συναδέλφους σας, τους φίλους σας ή γενικότερα τους γνωστούς σας. Σίγουρα θα βρείτε πολλά κοινά χαρακτηριστικά».

Προσωπικά, συμφωνώ απόλυτα με την Τίνα. Πολλοί φίλοι μου, με τους οποίους συζητώ σχετικά με το επάγγελμά μου, έχουν γυρίσει και μου έχουν πει χαρακτηρηστικά: όλοι αυτιστικοί είμαστε. Ο λόγος συνήθως είναι κάποιες χαρακτηριστικές συμπεριφορές που μπορεί να παρακολουθώ σε ένα βίντεο ή κάποια φωτογραφία που συνοδεύει ένα άρθρο. Δείτε εδώ ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά και πείτε μου αν συμφωνείτε ή όχι.
 Ελιζιάννα Χριστοδούλου, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια SIT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...