15 Φεβ 2013

Τα 15 εργαλεία για μια πολυαισθητηριακή διδασκαλία

Η πολυαισθητηριακή προσέγγιση της διδασκαλίας αποτελεί βασική παράμετρο στη μάθηση των παιδιών με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ο ρόλος των αισθήσεων είναι κυρίαρχος. Η διέγερση της αφής, της ακοής και της όρασης βοηθά στην ενεργή συμμετοχή του παιδιού κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Έτσι οδηγούμαστε στην αποτελεσματικότερη πρόσληψη και επεξεργασία των πληροφοριών. Τα ελλείμματα στη μνήμη, στην αυτοματοποίηση, στη συγκέντρωση, στην οπτική και ακουστική διάκριση καθώς και στη κιναισθητική αντίληψη οδηγούν σε κενά στις σχολικές δεξιότητες και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν έγκαιρα.

Τα εργαλεία που βοηθούν σε αυτή την εναλλακτική μάθηση, μέσω των αισθήσεων, είναι ποικίλα και η συνεχής ανατροφοδότηση τους κρίνεται απαραίτητη για τη διατήρηση του ενδιαφέροντος αλλά και για να θεωρείται ένα πρόγραμμα παρέμβασης πλήρες και ολοκληρωμένο.

Τα 15 βασικά εργαλεία που συμβάλλουν στη πολυαισθητηριακή διδασκαλία

  • ασπροπίνακας με μαρκαδόρους (γραφή)
  • μαυροπίνακας με κιμωλίες (γραφή)
  • γυαλόχαρτο (κατασκευή τρισδιάστατων γραμμάτων)
  • φύλλα φελλού (κατασκευή τρισδιάστατων γραμμάτων)
  • χαρτόνια με ποικιλίες υφής (κατασκευή τρισδιάστατων γραμμάτων)
  • πλαστελίνη (κατασκευή τρισδιάστατων γραμμάτων)
  • άμμος, ρύζι, αλάτι, φακές, κριθαράκι, (γραφή, ενίσχυση κιναισθητικής αντίληψης)
  • κάρτες με εικόνες λέξεων/λεξιλογίου (ανάγνωση, εγκατάσταση λεξιλογίου)
  • κάρτες αναγνώρισης γραμμάτων (ανάγνωση)
  • μαγνητικά γράμματα (κεφαλαία και μικρά) με μαγνητικό πίνακα (ανάγνωση, κατασκευή συλλαβών/λέξεων)
  • μαρκαδόροι, κιμωλίες, στυλό, κηρομπογιές
  • υπολογιστής με ηλεκτρονικό υλικό (ανάγνωση, γραφή με ευαισθητοποίηση μέσω αφής και κίνησης)
  • επιτραπέζια παιχνίδια προσαρμοσμένα (ανάγνωση)
  • χάρτης (αναπαράσταση, μνήμη)
  • σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, λαβύρινθοι, ανεύρεση διαφορών σε ίδιες εικόνες, δημιουργία εικόνας με ένωση αριθμημένων κουκκίδων (οπτική διάκριση, χωροταξική ενίσχυση)


Βασικό tip: Τα παραπάνω εργαλεία είναι μόνο ενδεικτικά. Θα αποτελέσουν τη βάση για περαιτέρω εμπλουτισμό.

Μια συμμετοχική, ανανεωμένη, δημιουργική, παιδαγωγική διδακτική είναι το κλειδί για να έρθουμε κοντά στο τρόπο που σκέφτεται και μαθαίνει ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες.

Απευθύνεται: Σε ειδικούς θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς που επιθυμούν να βοηθήσουν και να ενισχύσουν το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

dyslexiaathome.blogspot.gr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...