14 Οκτ 2013

Ο σκύλος στην Εργοθεραπευτική Παρέμβαση

Είναι, πλέον, γνωστό  πως η ενασχόληση και η αλληλεπίδραση των παιδιών με τα ζώα, τα βοηθούν σε πολλά επίπεδα. 


Επίσης, είναι γνωστό πως τα ζώα (σκυλάκια, άλογα..) μπορούν να βοηθήσουν στις θεραπείες των παιδιών. Βρήκαμε ωραίες ιδέες από το http://www.7sensestherapy.com/animalassistedtherapy.html, για το πως μπορείτε να ενσωματώσετε τον σκύλο στην εργοθεραπευτική παρέμβαση. Φυσικά, αυτό δεν αποκλείει την χρήση των παρακάτω προτάσεων από τους γονείς, οι οποίοι έχουν κάποιο κατοικίδιο στο σπίτι τους. Σημαντική προυπόθεση, όμως, σε αυτήν την περίπτωση είναι η συζήτηση και καθοδήγηση από τον υπεύθυνο θεραπευτή του παιδιού σας, έτσι ώστε να πάρετε τις σωστές κατευθύνσεις.

Μερικές προτάσεις για τον τρόπο, με τον οποίο ένας σκύλος μπορεί να ενσωματωθεί στην εργοθεραπευτική παρέμβαση:

  1. Βάλτε τον σκύλο να καθίσει και να έχει την θέση εμποδίου, το οποίο πρέπει να περάσει, στα πλαίσια μιας διαδρομής που έχει να διανύσει ο πιτσιρικάς με τελικό στόχο την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας (αδρή κίνηση, αλληλουχία κινήσεων και καταστάσεων)
  2. Για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας μπορείτε να ζητήσετε από το παιδί να χειριστεί το λουρί, το κολλάρο ή οποιοδήποτε clip έχει επάνω του ο σκύλος.
  3. Η χρήση των κουμπωμάτων, αλλά και η εξάσκηση στη διαδικασία ένδυσης-απόδυσης μπορούν να επιτευχθούν με την βοήθεια του γιλέκου του σκύλου (αν έχει) .
  4. Κόψτε λιχουδιές για τον σκύλο, στα πλαίσια των δεξιοτήτων του ψαλιδιού.
  5. Παρακινήστε το παιδί να χαϊδέψει και να βουρτσίσει τον σκύλο. Αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμο, τόσο για το εύρος της κίνησης όσο και για την αισθητηριακή επεξεργασία απτικών ερεθισμάτων.
  6. Δώστε οδηγίες στον σκύλο, μαζί με τον πιτσιρικά, για την εξάσκηση των γλωσσικών δεξιοτήτων.
  7. Μπορούμε, επίσης, να παίξουμε το γνωστό σε όλους μας παιχνίδι ρίψης αντικειμένων (μπαλάκια, πλαστικά ζωάκια κλπ) με σκοπό ο σκύλος να μας τα επιστρέψει. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύσουμε τον οπτικοκινητικό και αμφίπλευρο συντονισμό, καθώς και το εύρος κίνησης του άνω άκρου.
  8. Φροντίστε για τις ανάγκες του σκύλου ζητώντας τη βοήθεια του παιδιού, και αναθέστε του να μεταφέρει το νερό και το φαγητό του σκύλου για την προώθηση του αμφίπλευρου συντονισμού.
  9. Παίζουμε με τα μέρη του σώματος. Που είναι τα αφτιά του? Η ουρά του? Τα πόδια του? Πού είναι τα δικά σου αφτιά? Που είναι τα δικά μου πόδια?
  10. Με την τοποθέτηση ενός πολύ μεγάλου χαρτιού στο πάτωμα και την χρήση δαχτυλομπογιών, μπορούμε να ζωγραφίσουμε τόσο εμείς όσο και ο σκύλος με τις πατούσες του. Το παιδί θα συμμετέχει ενεργητικά στην ζωγραφική, στην εκμάθηση των χρωμάτων, και μπορεί ακόμα να περιμένει τη σειρά του μέχρι να τελειώσει η σειρά του σκύλου.
  11. Επίσης, ο σκύλος μπορεί να εμπλακεί ενεργητικά στην παροχή αιθουσαιο-ιδιοδεκτικών ερεθισμάτων μέσω του παιχνιδιού με το παιδί.
  12. Η χρήση χειρονομιών και σινιάλων μπορούν να ενισχύσουν τόσο την επικοινωνία (λεκτική και μη) όσο και τις λεπτές κινήσεις.
  13. Η ενασχόληση με τον σκύλο βοηθάει στην ικανότητα και διαχείριση μετάβασης από το ένα έργο στο άλλο.
  14. Επιπλέον, μην ξεχνάτε, πως ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση, την αλληλεπίδραση, τις κοινωνικές δεξιότητες, καθώς και τους τρόπους συμπεριφοράς.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω και ό,τι ακόμα σκεφτείτε, γίνονται με προσοχή και ΑΓΑΠΗ προς τον σκύλο. 

                                                                                
                                                                                                 Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...