16 Ιαν 2014

Γύρνα και διάβασε τους αριθμούς! Μια άσκηση για τη Δυσαριθμησία

Στο παρελθόν είχαμε μιλήσει για τη Δυσαριθμησία και τις δυσκολίες που εμφανίζει ένα πιτσιρίκι όταν έχει αυτού του τύπου τη μαθησιακή δυσκολία. Σήμερα βρήκαμε μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα και την αναδημοσιεύουμε.
 

Το 2000 η Δυσαριθμησία σαν ειδική μαθησιακή δυσκολία ορίζεται ως:
    
«Σύμφωνα με το DSM-IV, για να τεθεί η διάγνωση της διαταραχής των μαθηματικών ικανοτήτων (δυσαριθμησίας), είναι απαραίτητο το άτομο να πληροί τα παρακάτω διαγνωστικά κριτήρια:

Α. Η μαθηματική ικανότητα, μετρούμενη με ατομικά χορηγούμενες σταθμισμένες δοκιμασίες, είναι σημαντικά κατώτερη από το αναμενόμενο, δεδομένων της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της μετρηθείσας νοημοσύνης και της εκπαίδευσης που αντιστοιχεί στην ηλικία.

Β. Η διαταραχή στο κριτήριο Α παρεμποδίζει σημαντικά τη σχολική επίδοση ή τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής που απαιτούν μαθηματική ικανότητα.

Γ. Αν υπάρχει αισθητηριακό ελάττωμα, οι δυσκολίες στη μαθηματική ικανότητα είναι μεγαλύτερες από αυτές που συνήθως το συνοδεύουν»
(APA, 2000)
      
Ενώ το 2010 ο ορισμός της ειδικής διαταραχής των αριθμητικών δεξιοτήτων είναι:
     
«Η ειδική διαταραχή των αριθμητικών δεξιοτήτων περιλαμβάνει μειωμένες αριθμητικές ικανότητες οι οποίες δεν μπορούν να εξηγηθούν μόνο με βάση την νοητική στέρηση ή την ανεπαρκή εκπαίδευση. Το έλλειμμα περιλαμβάνει κυρίως τις βασικές υπολογιστικές ικανότητες της πρόσθεσης, της αφαίρεσης του πολλαπλασιασμού και της διαίρεσης παρά τις πιο αφηρημένες μαθηματικές ικανότητες που συμπεριλαμβάνονται στην άλγεβρα, στην τριγωνομετρία, στην γεωμετρία ή στον λογισμό» (ICD-10, f81.2, 2010).

Κατά τη παρέμβαση σε παιδιά με δυσκολίες στις Μαθηματικές δεξιότητες οι ασκήσεις εστιάζουν στη συμπλήρωση γνωστικών κενών σε τομείς όπως: η μνήμη, οι λεκτικές δεξιότητες, ο χωροχρονικός προσανατολισμός, η αφαιρετική ικανότητα. Στα πλαίσια αυτά γίνονται και ασκήσεις για την αναγνώριση πολυψήφιων αριθμών, μια δυσκολία που τα παιδιά με Δυσαριθμησία εμφανίζουν, ειδικά στα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής.

Η άσκηση, "Γύρνα και διάβασε τους αριθμούς"! είναι μια άσκηση για την ανάγνωση αριθμών μέσω του παιχνιδιού.

Υλικά: ένα ρολό χαρτιού, μαρκαδόρο, κόλλα και λωρίδες χαρτιού Α4

Άσκηση: Γράφετε πάνω στις χάρτινες λωρίδες αριθμούς και τις κολλάτε πάνω στο ρολό. Έπειτα προτρέπετε το παιδί να γυρίσει με το χέρι του ρολό και να το αφήσει. Όπου σταματήσει το ρολό θα πρέπει το παιδί να διαβάσει τον αριθμό που προκύπτει κάθε φορά.

Tip: Το παιχνίδι προσαρμόζεται σε κάθε παιδί ανάλογα με τις δυσκολίες του, την ηλικία του, τη τάξη που φοιτά.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά που δυσκολεύονται να διαβάσουν μεγάλους αριθμούς. Μπορεί να γίνει από θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Θα προσθέσουμε και κάτι ακόμα. Θα σας θυμίσουμε τη διαφορά μεταξύ δυσαριθμησίας και απλών μαθηματικών δυσκολιών.

Υπάρχουν 3 πράγματα που μπορούμε να προσέξουμε, εκτός από τα συνήθη συμπτώματα της δυσαριθμησίας, έτσι ώστε να διακρίνουμε την διαταραχή από την φτωχή μαθηματική εκπαίδευση. Πρώτον, τα συμπτώματα της δυσαριθμησίας δεν περιορίζονται μόνο στις σχολικές καταστάσεις, κάθε αριθμητική διαδικασία ενδέχεται να επηρεαστεί. Δεύτερον, η δυσαριθμησία δεν είναι το ίδιο με την μη πρακτική μαθηματικών ασκήσεων (π.χ. διαφέρει ένας μαθητής που δεν θέλει να κάνει τις ασκήσεις των μαθηματικών για το σχολείο, από εκείνον που δεν μπορεί να εκτελέσει απλές καθημερινές αριθμητικές εργασίες). Τρίτον, η δυσαριθμησία περιλαμβάνει διαφορετικά λανθασμένα μοτίβα συγκριτικά με τον κανόνα.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...