5 Νοε 2014

Εεεεε...... Τι είπες? Η μνήμη στους μαθητές με ΔΕΠ-Υ

Η μνήμη είναι μια πρόκληση για όλους μας! Πόσω μάλλον για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ... Για να το καταλάβουμε θα πρέπει να δώσουμε λίγη προσοχή στα στάδια που ακολουθεί μια πληροφορία για να αποθηκευτεί στα "κουτάκια" της μνήμης μας...


3 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ

ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ: Οι πληροφορίες εισέρχονται στο σύστημα της μνήμης μας.

ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ: -ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΗ ΜΝΗΜΗ (ΒΜ): 20-30 δευτερόλεπτα / η πληροφορία που μεταφέρθηκε από τη ΒΜ, εισέρχεται στον ιππόκαμπο. Όταν επαναλαμβάνουμε μια πληροφορία ξανά και ξανά, αυτό που ουσιαστικά κάνουμε είναι να να την στέλνουμε στον ιππόκαμπο αρκετές φορές.
-ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗ ΜΝΗΜΗ (ΜΜ): Μια πληροφορία μπορεί να διαρκέσει για μια ζωή.

ΑΝΑΚΛΗΣΗ: -Ο τρόπος που αποθηκεύουμε τις πληροφορίες εξαρτάται από το πως ανακτάμε αυτές τις πληροφορίες και τις εξωτερικεύουμε.
-Το κλειδί είναι η οργάνωση. Για παράδειγμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την αλφάβητο για να κατηγοριοποιήσουμε πληροφορίες ή για να θυμόμαστε αριθμούς.


Από το περιβάλλον μας παίρνουμε πολλέ οπτικές, ακουστικές, ή/και απτικές πληροφορίες. Αυτή η αίσθηση παραμένει στη βραχυπρόθεσμη (εργαζόμενη) μνήμη για 20 με 30 δευτερόλεπτα. Τα παιδιά χρησιμοποιούν την εργαζόμενη μνήμη όλη μέρα στην τάξη για να ακολουθούν οδηγίες, για να θυμούνται που χρειάζεται να είναι, και να παρακολουθούν τα πράγματα και τις εργασίες τους. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αγωνίζονται περισσότερο με αυτά τα ζητήματα, τα οποία μπορεί να κάνουν τη μάθηση δύσκολη, και ειδικά την κατανόηση ενός κειμένου. 

Ας υποθέσουμε ότι ο δάσκαλος λέει: "Πήγαινε στο θρανίο σου, πιάσε το βιβλίο σου και ένα μολύβι, πήγαινε στο κέντρο, και ολοκλήρωσε την εργασία". Όλο αυτό μπορεί να είναι αρκετό για ένα παιδί με δυσκολίες στη μνήμη, και η εκδήλωση κάποιας δυσανασχέτησης και δυσκολίας μπορεί να παρερμηνευθεί ως απλή απροσεξία.

"Πως μπορείς να προγραμματίσεις αν δεν χρησιμοποιείς την εργαζόμενη μνήμη για να κρατήσεις τον στόχο στο μυαλό σου, αντιστεκόμενος σε περισπασμούς και αναστέλλοντας παρορμητικές επιλογές?" αναρωτιέται ο νευροψυχολόγος  Matthew Cruger, PhD.

4 τρόποι για να βοηθήσετε τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ 
  • Διδάξτε τα παιδιά μνημονικές στρατηγικές. Για παράδειγμα, όταν πρέπει να θυμούνται μια φράση 4 λέξεων, μπορείτε να προτείνεται να συνδυάσουν τα αρχικά αυτών των λέξεων με οικείες/αγαπημένες/εύκολες στην ανάκληση λέξεις (ακροστοιχίδες).
  • Δημιουργήστε οπτικά βοηθήματα (π.χ. σχέδια, εικόνες, διαγράμματα) ή/και χρησιμοποιήστε υλικό όπως τα post it.
  • Χρησιμοποιήστε τραγούδια ή μελωδίες για να μάθουν έννοιες.
  • Κάντε επαναληπτικές/συμπληρωματικές ερωτήσεις για να επιβεβαιωθεί η καταννόηση των οδηγιών/εντολών/εννοιών κλπ.

Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...