18 Απρ 2016

Πως να πετύχετε μια πιο λειτουργική σύλληψη μολυβιού

Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν πολλά είδη δραστηριοτήτων για την ενδυνάμωση των δαχτύλων, την εδραίωση των συλλήψεων, την αντίθεση και απομόνωση των δαχτύλων.... και γενικότερα ό,τι προωθεί τη βελτίωση της λεπτής κινητικότητας των δαχτύλων και τον λειτουργικότερο χειρισμό αντικειμένων.

Ειδικότερα όταν υπάρχει κάποιο παιδάκι που κάνει χρήσει μιας μη λειτουργικής σύλληψης ενός εργαλείου (ή παραμένει σε μια σύλληψη πρότερου αναπτυξιακού σταδίου -βάσει της χρονολογικής του ηλικίας), όπως είναι το μολύβι, τότε ο θεραπευτής καλείται να εντοπίσει την αιτία της συγκεκριμένης δυσλειτουργικής λαβής. Μετά από μια εκτενέστερη αξιολόγηση, και αφού έχει διαμορφώσει ένα πλάνο παρέμβασης προτείνει και παρακινεί το παιδί να εμπλακεί ευχάριστα σε πλήθος δραστηριοτήτων με στόχο την εξέλιξη και εδραίωση πιο λειτουργικών μοντέλων κίνησης.

Συχνά, πριν εμπλακεί ένα παιδί στην προγραφική/γραφοκινητική διαδικασία, συμμετέχει σε διάφορες δράσεις με στόχο την ενδυνάμωση-απομόνωση-αντίθεση των δαχτύλων. Ταυτόχρονα, όμως, μπορεί να είναι επιτακτική η ανάγκη της άμεσης ενασχόλησής του με την γραφοκινητικότητα, λόγω της χρονολογικης του ηλικίας/ τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος/ του αιτήματος των γονέων-σχολείου κ.λπ. Σε αυτήν την περίπτωση, εκτός των δραστηριότητων λεπτής κινητικότητας μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάποιες προσαρμόγες για την άμεση επίτευξη του στόχου (διόρθωση σύλληψης εργαλείου γραφής) και την εκτέλεση μιας δράσης με λειτουργικό τρόπο.

Στο εμπόριο υπάρχουν αρκετές προσαρμόγες-λαβές, οι οποίες τοποθετούνται επάνω στο εργαλείο γραφής, και επιτυγχάνουν μια άμεση αλλαγή στον τρόπο σύλληψής του. Επιπλέον, ένας θεραπευτής πρέπει να είναι σε θέση να προτείνει/φτιάξει την κατάλληλη προσαρμογή με βάση τις δυσκολίες που έχει εντοπίσει στο παιδί.

Στη σημερινή ανάρτηση θα σας προτείνουμε μια νέα και πολύ απλή προσαρμογή που μπορείτε να δοκιμάσετε άμεσα. Στόχος της είναι η επίτευξη μιας πιο δυναμικής τριποδικής σύλληψης του εργαλείου γραφής.

Όπως θα έχετε δει και στην εικόνα, μπορείτε να πάρετε ένα μικρό μαλακό μπαλάκι, να το τοποθετήσετε στην παλάμη του παιδιού και να του ζητήσετε να το κρατάει με τα 3 δαχτυλάκια (μέσο, παράμεσο, μικρό) και με τα 2 που απομένουν (αντίχειρα, δείκτη) να πιάσει το μολύβι του και να αρχίσει την εργασία. Στην περίπτωση που δεν βρίσκετε ένα κατάλληλο μπαλάκι για το χέρι του παιδιού, μπορείτε να δοκιμάσετε να φτιάξετε ενα μπαλάκι με χαρτομάντηλο ή πλαστελίνη.

Η χρήση προσαρμογών δεν αντικαθιστά ωστόσο, τη θεραπευτική παρέμβαση σε οποιαδήποτε δυσλειτουργική κίνηση.

Προτρέπουμε τους γονείς να συζητούν οποιαδήποτε ανησυχία/απορία τους για την εξέλιξη του παιδιού με τον υπεύθυνο εργοθεραπευτή.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:
  1. Tip βελτίωσης της σύλληψης του μολυβιού 
  2. Μαθαίνοντας τη σωστή σύλληψη του μολυβιού
  3. Μια κάλτσα μπορεί να κάνει τη διαφορά! (Βοήθημα για τη σύλληψη του μολυβιού)


Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...