30 Ιουν 2015

Αυτισμός και ειδικά ενδιαφέροντα

Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του αυτισμού το οποίο συναντάται συχνά στα άτομα που ανήκουν στις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος ή του συνδρόμου Άσπεργκερ, είναι η ενασχόληση με «ειδικά ενδιαφέροντα». Η συχνότητά του μάλιστα είναι τέτοια που το καθιστά ένα από τα διαγνωστικά κριτήρια των διαταραχών του φάσματος του αυτισμού. Σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών DSM-IV, ένα από τα διαγνωστικά κριτήρια του συνδρόμου Άσπεργκερ είναι «οι επαναλαμβανόμενες και στερεοτυπικές συμπεριφορές που είναι μη φυσιολογικές, είτε σε επίπεδο έντασης ή συγκέντρωσης». Στην τελευταία έκδοση του DSM, το DSM-V, τα διαγνωστικά κριτήρια των διαταραχών του αυτιστικού φάσματος περιλαμβάνουν «αρκετά περιορισμένα ενδιαφέροντα που είναι μη φυσιολογικά είτε στην ένταση είτε στη συγκέντρωση (π.χ. προσκόλληση ή ενασχόληση με ασυνήθιστα αντικείμενα ή ενδιαφέροντα).

29 Ιουν 2015

Τα παιγνίδια και η διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου των παιδιών

Συνηθίζουμε να λέμε «αγορίστικα» ή «κοριτσίστικα» παιγνίδια. Τα παιγνίδια ωστόσο δε χρειάζεται να έχουν «γένος». Όμως αποκτούν «γένος» μέσα από τη φυσική ροπή των γονιών να ανταποκριθούν στα κοινωνικά στερεότυπα, που θέλουν τους άνδρες να είναι περισσότερο «δυναμικοί» ή και «επιθετικοί» και τις γυναίκες πιο «αδύναμες», «γλυκές», «συγκαταβατικές» και «προστατευτικές». Τα παραδοσιακά πρότυπα των ρόλων που τα δύο φύλα επιτελούν – είτε το θέλουμε είτε όχι – καλά κρατούν και στις μέρες μας. Τα παιχνίδια δε χρειάζεται να έχουν «γένος» - τουλάχιστον σε απόλυτο βαθμό – διότι έτσι τα παιδιά μαθαίνουν ότι κάποια πράγματα δεν είναι αντρικά, ή γυναικεία, αλλά ανθρώπινα.

25 Ιουν 2015

Ο όρος »ΑμεΑ» αλλάζει και γίνεται »Άνθρωποι με αναπηρία»

Πηγή εικόνας: https://left.gr

Με την ακρόαση φορέων συνεχίστηκε σήμερα στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων η εξέταση και επεξεργασία του σχεδίου νόμου «Μέτρα για την ανακούφιση των ΑμεΑ, την απλοποίηση της λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και συναφή ασφαλιστικά ζητήματα».

Ο αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Δημήτρης Στρατούλης έκανε λόγο για πολύ ουσιαστική συζήτηση και τόνισε ότι έγινε προσεκτική καταγραφή των προτάσεων, οι οποίες «θα μελετηθούν διεξοδικά από το υπουργείο προκειμένου να τις αξιοποιήσουμε». Όπως ανέφερε, όπου χρειαστεί θα γίνουν νομοτεχνικές διορθώσεις ή τροπολογίες. Θετικός ήταν ο κ. Στρατούλης για το θέμα των ΚΕΠ (να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να κάνουν εκεί αιτήσεις για προνοιακά επιδόματα) ενώ, όπως σημείωσε, ο τίτλος θα αλλάξει και ο όρος «ΑμεΑ» θα αντικατασταθεί, όπως του ζητήθηκε, από τον όρο «άνθρωποι με αναπηρία».

23 Ιουν 2015

Μάντεψε το κρυμμένο γράμμα & αριθμό! Μια άσκηση οπτικής διάκρισης

Μια πάρα πολύ έξυπνη άσκηση σχετικά με τη μορφολογία γραμμάτων και αριθμών είναι και αυτή που θα παρουσιαστεί σε αυτό το άρθρο. Η συγκεκριμένη άσκηση επειδή "παίζει" με το στοιχείο της έκπληξης δίνει ένα θαυμάσιο κίνητρο για να προσπαθήσει το παιδί με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες περισσότερο. Πρόκειται για την ενεργοποίηση του μηχανισμού της οπτικής διάκρισης η οποία ενισχύεται και με την αισθητηριακή προσέγγιση μέσω της αφής, εφόσον τα κρυμμένα γράμματα & αριθμοί μπορούν να είναι τρισδιάστατα, φτιαγμένα απο γυαλόχαρτα και pipe cleaners ενώ μπορεί να δουλευτεί και σε επίπεδο λέξης!

ΚΕ.Δ.Δ.Υ. : Η διαδικασία παραπομπής των μαθητών

ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΦΟΡΟΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.)

• Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. έχει ως σκοπό την προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και ιδιαίτερα εκείνων που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αναλαμβάνει δραστηριότητες πληροφόρησης, ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας.
• Η αξιολόγηση γίνεται από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. η οποία εκδίδει γνωμάτευση με τον ορισμό, περιγραφή της δυσκολίας που έχει ο μαθητής και συγκεκριμένες προτάσεις για την καλύτερη υποστήριξη του μαθητή.
• Προτείνεται το σχολικό πλαίσιο (Ειδικό σχολείο, Τμήμα Ένταξης, Παράλληλη Στήριξη, Ενισχυτική Διδασκαλία) και ένα Εκπαιδευτικό Εξατομικευμένο Πρόγραμμα (Ε.Ε.Π.) για τον εκπαιδευτικό, στο οποίο προσδιορίζονται οι στόχοι για την αποτελεσματικότερη υποστήριξη του μαθητή.
• Η Γνωμάτευση εκδίδεται στους γονείς, στο σχολείο. Ο Διευθυντής ενημερώνει όσους εμπλέκονται στην εκπαίδευση του παιδιού, για τον τρόπο παρέμβασης, (τους εκπαιδευτικούς στόχους και τις δυσκολίες- ικανότητες του παιδιού), τα στοιχεία είναι απόρρητα.

22 Ιουν 2015

Έτσι βλέπουν τα γράμματα όσοι έχουν Δυσλεξία

Ο Ντάνιελ Μπρίτον, ο δημιουργός της «Γραφής Δυσλεκτικών», δεν έδωσε μόνο την απάντηση στο ερώτημα «Πώς βλέπουν τα γράμματα οι δυσλεκτικοί», αλλά κυρίως απέδειξε τον μεγάλο άθλο των δυσλεκτικών στην μαθησιακή διαδικασία. Στόχος του, εξάλλου, ήταν να αφυπνίσει τον κόσμο, βάζοντας όλους στη θέση ενός δυσλεκτικού.