17 Μαΐ 2012

Μουσικοθεραπεία: φάρμακο για παιδιά με ΔΕΠΥ

Η θεραπεία μέσω μουσικής συμβάλλει στη βελτιωμένη εστίαση, στον αυξημένο αυτοέλεγχο και στην ενδυνάμωση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών με διαταραχή ελλειματικής προσοχής και υπερκινητικότητα.

"Τίποτα δεν καταφέρνει να διεγείρει τον εγκέφαλο τόσο εκτεταμένα όσο η μουσική" σύμφωνα με τον Oliver Sacks, καθηγητή νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Columbia και συγγραφέα του βιβλίου Musicophilia . Κάτι παραπάνω ξέρει από εμάς. Ο Sacks έχει καταφέρει να καταγράψει τη δύναμη που έχει η μουσική στην πρόκληση κίνησης παράλυτων ασθενών με Πάρκινσον, στην καταπράυνση των τικ ασθενών με σύνδρομο Τουρέτ και στην ρύθμιση των ατόμων με αυτισμό. 


Η πεποίθησή του ότι η μουσική έχει πράγματι τη δύναμη να θεραπεύσει τον εγκέφαλο γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής χάρη και στην Gabrielle Giffords.
Πολλοί μάλλον δε θα τη θυμάστε. Είναι η αμερικανίδα, μέλος του Κονγκρέσου, που είχε πυροβοληθεί στο κεφάλι τον Ιανουάριο του 2011. Αν και επέζησε της απόπειρας δολοφονίας της, μετά από αυτήν δεν μπορούσε να μιλήσει. Ο τραυματισμός του αριστερού μέρους του εγκεφάλου της, εκείνου που ελέγχει τα κέντρα ομιλίας, είναι ο λόγος για αυτή την αδυναμία ομιλίας.Στα πλαίσια της επίπονης θεραπείας για την αποκατάσταση της υγείας της, συνεργάστηκε με έναν μουσικοθεραπευτή, ο οποίος την έμαθε να χρησιμοποιεί το δεξί μέρος του εγκεφάλου της για να συνδυάσει τη δυνατότητα ομιλίας με τη μελωδία και το ρυθμό, προκειμένου να μπορέσει να αποκτήσει ξανά τη δυνατότητα ομιλίας. Το αποτέλεσμα ήταν να μπορέσει να τραγουδήσει μια λέξη πριν ακόμα καταφέρει να την προφέρει και να αλλάξει τις απόψεις πολλών επιστημόνων σχετικά με τη "δύναμη" της μουσικοθεραπείας.

Η θεραπεία μέσω μουσικής χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τα άτομα που έχουν υποστεί σοβαρό τραυματισμό στον εγκέφαλο, τα παιδιά με αυτισμό και τους ηλικιωμένους με Αλτσχάιμερ. Συγκεκριμένα, για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, η θεραπεία μέσω μουσικής ενισχύει την προσοχή και την εστίαση, μειώνει την υπερκινητικότητα και ενδυναμώνει τις κοινωνικές δεξιότητες. 

Πώς ακριβώς λειτουργεί;
Η μουσική ενισχύει τη δόμηση. Η μουσική είναι ρυθμός, ο ρυθμός είναι δόμηση και η δόμηση καταπραϋνει τον εγκέφαλο ενός παιδιού με ΔΕΠΥ που "αγωνίζεται" να αυτορυθμιστεί σε μια επιθυμητή τροχιά. 
"Η μουσική έχει μια χρονική ακολουθία με ξεκάθαρη αρχή, μέση και τέλος" λέει η Kirsten Hutchison, μουσικοθεραπεύτρια ενός μη κερδοσκοπικού κοινοτικού μουσικού σχολείου. Και συνεχίζει: "Η δόμηση αυτή βοηθά ένα παιδί με ΔΕΠΥ να σχεδιάζει, να αναμένει και να αντιδρά".
Όπως ακριβώς η Giffords κατάφερε μέσω της μουσικής να επαναπρογραμματίσει το δεξί μέρος του εγκεφάλου της ώστε να μιλήσει, έτσι ακριβώς μπορούν τα παιδιά με ΔΕΠΥ να καταφέρουν να εκπαιδεύσουν τον εγκέφαλό τους να εστιάζει σε μεγαλύτερο βαθμό και να διατηρεί τον αυτοέλεγχο στο σχολείο και στο σπίτι.

Η γνώμη σας:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...