15 Νοε 2012

Έλλειψη προσοχής: πώς να την αντιμετωπίσετε



Πηγή εικόνας: https://issuu.com
Τα παιδιά με ΔΕΠ ή ΔΕΠΥ αδυνατούν να συγκεντρωθούν και η αδυναμία τους αυτή ορισμένες φορές παρεξηγείται ως κακή συμπεριφορά. Είναι εκείνα τα παιδιά που κάνουν τους δασκάλους να "ξελαρυγγιάζονται", να διακόπτουν συχνά τη ροή του μαθήματος και να ψάχνουν απελπισμένα να βρούν τρόπους διαχείρισης!
Υπάρχουν ορισμένοι τρόποι να την αντιμετωπίσετε, ανάλογα με την περίσταση.


Όταν το παιδί αργεί χαρακτηριστικά

Πολλοί γονείς διαμαρτύρονται ότι τα παιδιά τους αργούν για το σχολείο ή τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Έχω ακούσει πολλούς γονείς να διαμαρτύρονται ότι όταν φτάσει η ώρα να φύγουν από το σπίτι, πηγαίνουν στο δωμάτιο του παιδιού αναμένοντας να το βρουν ντυμένο και έτοιμο να φύγει και το βρίσκουν ακόμα με τις πυτζάμες να παίζει με τα παιχνίδια του.

Αυτό οφείλεται στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά να οργανώσουν στο μυαλό τους αυτά που πρέπει να κάνουν. Η λύση είναι το πρόγραμμα. 

Φτιάξτε ένα πρόγραμμα για το παιδί σας, με όλα αυτά που πρέπει να κάνει προκειμένου να ετοιμαστεί για το σχολείο (ή κάποια άλλη δραστηριότητα όπως ζωγραφική, χορό, τέννις κτλ). Καταγράψτε αναλυτικά, με τη σωστή σειρά, όλα τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει. Αναρτήστε αυτή τη λίστα στο δωμάτιό του, στο μπάνιο ή σε όποιο άλλο δωμάτιο θα χρειαστεί να πάει. Θα βοηθήσει σημαντικά το παιδί.

Επίσης θα πρέπει να μετριάσετε ή να εξαλείψετε όλους τους πιθανούς παράγοντες που θα διασπάσουν την προσοχή του παιδιού. Ένα παιδί με ΔΕΠ, ενώ φοράει τα παπούτσια του, μπορεί να δει το αγαπημένο του παιχνίδι. Η προσοχή του θα στραφεί άμεσα σε αυτό και θα «ξεχάσει» ότι πρέπει να φορέσει και το άλλο του παπούτσι. Καλό είναι να του μάθετε να τακτοποιεί το δωμάτιό του πριν πέσει για ύπνο, κρύβοντας τα παιχνίδια. Επίσης θα πρέπει να μην έχει τηλεόραση στο δωμάτιό του ή αυτή να είναι σβηστή, καθώς είναι πολύ εύκολο να «απορροφηθεί» από κάποια εκπομπή. Κάτι αντίστοιχο θα πρέπει να γίνει και με τα πράγματα που παίρνει στο σχολείο. Η κασετίνα του για παράδειγμα, θα πρέπει να περιέχει τα απολύτως απαραίτητα, διότι διαφορετικά θα ασχολείται με τις ώρες με ξύστρες, χαρακάκια κ.λ.π, αντί να παρακολουθεί την παράδωση του μαθήματος.


Όταν το παιδί δυσκολεύεται να θυμηθεί

Ένα ακόμα συχνό παράπονο των γονέων ή δασκάλων είναι ότι πολλά παιδιά δεν κάνουν αυτά που τους λένε. Αυτό οφείλεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με τη συγκέντρωση προσοχής, οι οποίες επηρεάζουν και τη μνήμη τους. Δώστε τους σαφείς και γραπτές κατά προτίμηση οδηγίες (αν είναι εικονογραφημένες, ακόμα καλύτερα) και μην τους ζητάτε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Απλά θα εστιάσουν σε ένα από αυτά και τα υπόλοιπα θα τα αμελήσουν. Δεν σας αγνοούν επίτηδες, απλά δεν είναι σε θέση να θυμηθούν όλα όσα τους ζητάτε.


Όταν το παιδί δεν απαντά

Πολλές φορές, ο γονιός ή ο δάσκαλος απευθύνουν μια ερώτηση σε ένα παιδί και δεν παίρνουν απάντηση. Το αποτέλεσμα είναι να θεωρήσουν ότι το παιδί τους αγνοεί. Αυτό που ισχύει, είναι ότι το παιδί επεξεργάζεται στο μυαλό του την απάντηση που θα δώσει. Μάθετε στο παιδί να απαντά «θέλω λίγο χρόνο να το σκεφτώ» πριν δώσει την απάντησή του. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο συνομιλητής του θα καταλάβει ότι το παιδί δεν τον αγνοεί και θα πάψει να είναι ανυπόμονος για την απάντηση.

Όταν τιμωρείτε το παιδί 

Καλό είναι να αποφύγετε τις έντονες επιπλήξεις, μπροστά στους συμμαθητές του, κάτι που τις περισσότερες φορές οδηγεί σε αλυσιδωτά προβλήματα. Δώστε τους ρόλο μέσα στην τάξη (π.χ βοηθού του δασκάλου) για να μοιράζει τις φωτοτυπίες, να σβήνει τον πίνακα, κ.λ.π. Ενισχύστε επίσης την καλή τους συμπεριφορά, αντί να τους στερήσετε την ώρα του διαλείμματος.


της Ελιζιάννας Χριστοδούλου, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια SIT.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...