17 Ιαν 2013

Λαβύρινθοι: Συνδυασμός μάθησης και ψυχαγωγίας

Οι λαβύρινθοι είναι μια δραστηριότητα που χρησιμοποιείται κατα κόρον από θεραπευτές, δασκάλους, νηπιαγωγούς, γονείς... Ξέρουμε όμως ποιό είναι το όφελος των παιδιών από αυτήν την ενασχόληση? 

Φυσικά πολλά παιδιά ευχαριστιούνται με τους λαβυρίνθους, και πόσο μάλλον όταν δεν είναι οι κλασικοί λαβύρινθοι στο χαρτί, αλλά κάπως πιο ελκυστικοί... 


Ιδέες για λαβυρίνθους: 
Για ένα τρισδιάστατο λαβύρινθο σχεδιασμένο με legos -Ελάτε να δημιουργήσουμε
Για κάτι πολύ διαφορετικό -Αισθητηριακός λαβύρινθος
Αν πάλι τους αρέσει πολύ η πλαστελίνη -25 Ιδέες για να παίξετε με Playdough


Τι κερδίζουν τα παιδιά παίζοντας με τους λαβυρίνθους?

  •  Σίγουρα ενισχύουμε σημαντικά τον οπτικοκινητικό συντονισμό. Ο έλεγχος του μολυβιού /εργαλείου από το παιδί μαζί με την οπτική εσίαση στην διαδρομή είναι ένας σημαντικός συνδυασμός δεξιοτήτων. Δεξιότητες απαραίτητες για την γραφοκινητική διαδικασία, και όχι μόνο, στην οποία εμπλέκονται τα παιδιά περίπου από την ηλικία των 5 -5 1/2 ετών.
  • Η αντίληψη του προσανατολισμού και της κατεύθυνσης στο χαρτί βελτιώνονται με την εμπλοκή του παιδιού σε τέτοιου είδους δραστηριότητες. Αφού το παιδί έχει ήδη λειτουργήσει σε δραστηριότητες προσανατολισμού και κατεύθυνσης στον χώρο, έχει αντιληφθεί τις έννοιες του προσανατολισμού και καταλαβαίνει την θέση των αντικειμένων αλλά και του σώματός του σε σχέση με αυτά στο περιβάλλον, τότε είναι έτοιμος να δραστηριοποιηθεί και με τους λαβυρίνθους.
  • Αδιαμφισβήτητα είναι ένα παιχνίδι επίλυσης προβλήματος. Το παιδί βρίσκεται στην θέση να λύσει τον γρίφο του λαβυρίνθου και να εκτελέσει τον τρόπο που θα επιλέξει σαν καλύτερο.
  • Πριν, όμως, το παιδί ξεκινήσει την διαδρομή πρέπει να ψάξει και να βρει την σωστή και πιο γρήγορη διαδρομή για να φτάσει στο τέρμα. Αυτή η διαδικασία εμπεριέχει την δεξιότητα της οπτικής σάρωσης. Σημαντική δεξιότητα αφού βοηθάει τα παιδιά μετέπειτα στην γραφή και την ανάγνωση, καθώς και στον προσανατολισμό της σελίδας με κατεύθυνση από τα αριστερά προς τα δεξιά.
  • Και φυσικά είναι ένας ευχάριστος τρόπος να αυξήσουμε το χρόνο δραστηριοποίησης και την εστίαση της προσοχής. Με βάσει τις ανάγκες, τις ικανότητες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί κλιμακώνουμε το επίπεδο δυσκολίας, έτσι ώστε να έχουν το κίνητρο να παραμείνουν και να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στην απαίτηση της δραστηριότητας.
Αναφέραμε παραπάνω πως το παιδί θα ήταν χρήσιμο να έχει εργαστεί με τον προσανατολισμό στον χώρο μέσω παιχνιδιών, και έπειτα να εμπλακεί στον προσανατολισμό στο χαρτί. Μια ωραία μετάβαση είναι η εξής: Λίγο πριν ξεκινήσετε τους λαβυρίνθους στο χαρτί με το παιδί, ασχοληθείτε με το παιχνίδι του λαβυρίνθου στον χώρο. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα προετοιμαστεί για την νέα διαδικασία και θα του είναι πιο εύκολο να λειτουργήσει.


Tip: Πριν δώσετε το μολύβι ή τον μαρκαδόρο στο παιδί, την ώρα που ακόμα ψάχνει την σωστή διαδρομή, προτείνετέ του να κάνει μια -δυο φορές την διαδρομή με το δάχτυλο. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα βιώσει καλύτερα την κατεύθυνση που πρέπει να γράψει και θα το βοηθήσει να θυμάται την πορεία που έχει να ακολουθήσει με το εργαλείο γραφής (απτικο -κιναισθητική μάθηση).



Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...