7 Ιουν 2013

Νέα μέθοδος για την έγκαιρη διάγνωση του αυτισμού




 Η ανάλυση της αντίδρασης του εγκεφάλου στις λέξεις που ακούμε ενδέχεται να οδηγήσει στην πιο έγκαιρη διάγνωση και σε πιο εξατομικευμένες μεθόδους θεραπείας για παιδιά με αυτισμό, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μιας νέας έρευνας του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον.

Τόσο οι ειδικευμένοι θεραπευτές, όσο και οι συγγενείς παιδιών με αυτισμό, γνωρίζουν ότι ορισμένα παιδιά σημειώνουν ταχεία πρόοδο, ενώ άλλα αναπτύσσουν με πολύ αργό ρυθμό τις προφορικές και κοινωνικές δεξιότητές τους. Οι ερευνητές επιθυμούν να εντοπίσουν σε ποιους παράγοντες οφείλονται αυτές οι διαφορές, καθώς η γνώση αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξατομικευμένες και πιο αποτελεσματικές θεραπείες. Τα αποτελέσματα της έρευνας που θα διαβάσετε παρακάτω αποτελούν ένα σημαντικό πρώτο βήμα, ωστόσο θα πρέπει να επιβεβαιωθούν από τα αποτελέσματα νέων ερευνών, σύμφωνα με τον οργανισμό Autism Speaks.


Αντίδραση σε οικείες και μη οικείες λέξεις
Στην έρευνα έλαβαν μέρος 44 παιδιά ηλικίας δύο ετών, τα 24 από αυτά με αυτισμό και τα υπόλοιπα με φυσιολογική ανάπτυξη. Τα παιδιά αυτά άκουσαν ορισμένες οικείες και ορισμένες μη οικείες λέξεις. Οι ερευνητές κατέγραψαν τις αντιδράσεις του εγκεφάλου τους στο άκουσμα αυτών των λέξεων.
Στα παιδιά με φυσιολογική ανάπτυξη, ήταν ξεκάθαρο ποια τμήματα του εγκεφάλου τους αντέδρασαν στις οικείες και ποια στις μη οικείες λέξεις. Ο εγκέφαλός τους αντέδρασε πιο έντονα στις οικείες λέξεις και πιο συγκεκριμένα το τμήμα που αντέδρασε ήταν το αριστερό τμήμα του εγκεφάλου. Την ίδια ακριβώς αντίδραση παρουσίασε και ο εγκέφαλος ορισμένων από τα  παιδιά με αυτισμό.
Ωστόσο, ο εγκέφαλος των υπόλοιπων παιδιών με αυτισμό, δεν παρουσίασε καμμία διαφορά στις αντιδράσεις του στο άκουσμα οικείων ή μη οικείων λέξεων. Και στη μία περίπτωση (οικείες λέξεις) και στην άλλη (μη οικείες λέξεις), οι όποιες αντιδράσεις προήλθαν από το δεξί μέρος του εγκεφάλου τους. Κάτι που δε συνέβη με τον εγκέφαλο των παιδιών με φυσιολογική ανάπτυξη.

Προς πιο εξατομικευμένες θεραπείες
Οι ερευνητές παρατήρησαν επίσης ότι μεταξύ των παιδιών με αυτισμό, αυτά με τις πιο ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες ήταν αυτά των οποίων ο εγκέφαλος αντέδρασε με τρόπο παρόμοιο με αυτόν του εγκεφάλου των παιδιών με φυσιολογική ανάπτυξη.
Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών με τα πιο ήπια συμπτώματα, επεξεργάζεται τις λέξεις με τρόπο παρόμοιο με τον τρόπο με τον οποίο τις επεξεργάζεται ο εγκέφαλος των παιδιών με φυσιολογική ανάπτυξη, πριν ακόμα καταφέρουν να μιλήσουν.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, με παρόμοιο τρόπο μπορεί να προβλεφθεί και η αντίδραση ενός παιδιού στη θεραπεία. Όσο πιο τυπική είναι η αντίδραση του εγκεφάλου, τόσο πιο αποτελεσματική θ’ αποδειχθεί αργότερα η θεραπεία. Τέσσερα χρόνια αργότερα, τα παιδιά των οποίων ο εγκέφαλος αντέδρασε με τρόπο παρόμοιο με τον εγκέφαλο των παιδιών με φυσιολογική ανάπτυξη στην ηλικία των δύο ετών, είχαν σημειώσει σαφώς μεγαλύτερη πρόοδο σε όλους τους τομείς, σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά με αυτισμό.

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν μπορούν να βοηθηθούν σημαντικά στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου από συσκευές που αναπαράγουν την ανθρώπινη ομιλία, όπως το iPad. Αυτό που δεν γνώριζαν έως τώρα οι ερευνητές, είναι πώς να ξεχωρίσουν ποια παιδιά θα βοηθηθούν και ποια όχι.

Στο μέλλον, η ανάλυση των αντιδράσεων του εγκεφάλου θα μας βοηθήσει να ξεχωρίσουμε νωρίτερα τις λεγόμενες κόκκινες σημαίες, δηλαδή κάποιες ενδείξεις ότι ένα παιδί ενδέχεται να είναι αυτιστικό, πριν καν ακόμα αυτές αρχίσουν να εκδηλώνονται. Όσο πιο νωρίς διαγνωστεί ένα παιδί, τόσο πιο αποτελεσματική είναι η θεραπεία.
Ελιζιάννα Χριστοδούλου, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια SIT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...