23 Δεκ 2014

Διαταραχές ανάπτυξης βρέφους

Τα αναπτυξιακά ορόσημα είναι ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης και κατάκτησης βασικών ικανοτήτων του παιδιού σε διάφορους τομείς όπως η κίνηση, η ομιλία και η κατανόηση. Είναι σκόπιμο λοιπόν οι γονείς να έχουν υπόψη τους, σε γενικές γραμμές τουλάχιστον, τα αναπτυξιακά στάδια που αναμένεται να κατακτήσει το παιδί τους κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, αφενός για να έχουν μια γενική εικόνα της εξελικτικής πορείας του μωρού τους, αφετέρου για να είναι σε θέση αν χρειαστεί να εντοπίσουν έγκαιρα μια πιθανή αναπτυξιακή καθυστέρηση.

Αυτό φυσικά σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως θα πρέπει να ανησυχούμε και να προβληματιζόμαστε όταν διαπιστώσουμε κάποια χρονική απόκλιση ή κάποια ελαφρώς διαφοροποιημένη πορεία στην κατάκτηση μιας δεξιότητας. Τα αναπτυξιακά ορόσημα εξάλλου καλύπτουν ένα χρονικό εύρος και όχι μια χρονική στιγμή έκφρασης μια δεξιότητας και επιδέχονται κάποια περιθώρια απόκλισης. Κάθε παιδί γεννιέται με ένα μοναδικό δυναμικό, άρα διαφορετική και ξεχωριστή από παιδί σε παιδί θα είναι και η κατάκτηση των δεξιοτήτων χρονικά και ποιοτικά, χωρίς αυτό να επηρεάζει τη φυσιολογική γνωστική, ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη.

Παρ’όλα αυτά, συχνά οι γονείς πέφτουν στην παγίδα της σύγκρισης των δεξιοτήτων και της ανάπτυξης του παιδιού τους μ’ εκείνη άλλων παιδιών, με αποτέλεσμα να καταλήγουν να ανησυχούν και να προβληματίζονται να μεταβιβάζουν πιθανώς το άγχος τους αυτό στο παιδί τους χωρίς στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων να υφίσταται λόγος για κάτι τέτοιο.

Πότε όμως οι γονείς θα πρέπει να ζητήσουν τη γνώμη του παιδιάτρου τους;

Όταν μέχρι τους 3-4 μήνες το μωρό δεν:

μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του
ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους
ακολουθεί τα κινούμενα αντικείμενα με τα μάτια του
κρατά ή κουνά αντικείμενα
προσπαθεί να πιάσει τα παιχνίδια του
χαμογελά σε ανθρώπους
χαμογελά στο άκουσμα της φωνής σας
φλυαρεί
παρατηρεί τα χέρια του
φέρνει αντικείμενα στο στόμα

Όταν μέχρι τους 6-7 μήνες το μωρό δεν:

ανταποκρίνεται στους ήχους γύρω του
επιθυμεί να αγκαλιάσει
δείχνει την αγάπη του για το άτομο που το φροντίζει
χαμογελά αυθόρμητα
προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή
δείχνει να απολαμβάνει να βρίσκεται με άλλους ανθρώπους
ανασηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους
ενεργεί ώστε να φτάσει αντικείμενα

Όταν μέχρι τους 12 μήνες δεν:

δείχνει εικόνες ή αντικείμενα
λέει μεμονωμένες λέξεις (πχ “μαμά” ή “μπαμπά”)
σέρνεται
μπορεί να σταθεί (με βοήθεια)
αναζητά αντικείμενα που είναι κρυμμένα
μαθαίνει να χρησιμοποιεί χειρονομίες, (πχ να κουνάει το κεφάλι)
Φαιδώρα Ρίζου
Ειδική Παιδαγωγός, ΜΑ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...