27 Ιουν 2012

Θηλασμός και υψηλό IQ

O μητρικός θηλασμός έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να τα καταφέρνουν καλύτερα στο σχολείο σύμφωνα με νέα έρευνα.
Η έρευνα διενεργήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και από το Ινστιτούτο Κοινωνικής και Οικονομικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Έσσεξ. Κύριο συμπέρασμα ήταν ότι ακόμα και έστω 4 εβδομάδες μητρικού θηλασμού κατά την νεογνική περίοδο έχουν ένα σημαντικό θετικό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, επίδραση που διαρκεί πολύ πέρα από αυτήν την ηλικία και παραμένει μέχρι τουλάχιστον την ηλικία των 14 ετών.

Οι ερευνητές συνέδεσαν προοπτικά κάθε βρέφος που θήλαζε από την αρχή της ζωής του με ένα ή περισσότερα βρέφη που δεν θήλαζαν, αλλά είχαν παρόμοια προφίλ σε όλες τις άλλες παραμέτρους (κοινωνικο-οικονομικές, γέννησης κλπ). Έπειτα τα παιδιά αυτά μεγάλωσαν και στις ηλικίες των 5 ετών, 7 ετών, 11 ετών και 14 ετών πέρασαν από τεστ ανάγνωσης, γραφής και μαθηματικών. Σε όλες τις ηλικίες βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε εκείνα τα παιδιά που είχαν θηλάσει και σε εκείνα που δεν είχαν.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στη Βρετανία στο κείμενο εργασίας «Η επίδραση του μητρικού θηλασμού στην Διανοητική Ανάπτυξη των Παιδιών» και πρόκειται να δημοσιευθεί σύντομα σε επιστημονικά περιοδικά.
Οι μητέρες που ανήκουν σε χαμηλότερα κοινωνικο-οικονομικά στρώματα είναι γνωστό ότι εμφανίζουν υψηλότερο κίνδυνο να μην θηλάζουν. Στην συζήτηση για την επίδραση της βρεφικής διατροφής στο IQ των παιδιών μπαίνει συχνά η παρατήρηση ότι τα συμπεράσματα των μελετών μπορεί να δείχνουν συσχέτιση του μη θηλασμού με χαμηλότερο IQ, ωστόσο αυτό μπορεί να μην οφείλεται σε σχέση αιτίου – αποτελέσματος αλλά περισσότερο στο κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο των γονιών.
Οι Άγγλοι ερευνητές αποφάσισαν να διενεργήσουν μια έρευνα που να αποκλείσει όλους τους άλλους παράγοντες που επηρεάζουν το ΙQ των παιδιών και μπορεί να προκαλέσουν σύγχυση στα αποτελέσματα των ερευνών. Θέλησαν να διαπιστώσουν κατά πόσο η σχέση ανάμεσα στον θηλασμό και την ανάπτυξη του εγκεφάλου προκαλείται μόνο από τον θηλασμό, ή κατά πόσο έτσι και αλλιώς οι μητέρες που θηλάζουν τα παιδιά τους ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα που τα παιδιά τους γίνονται πιο επιτυχημένα ούτως ή άλλως.

Η έρευνα χρησιμοποίησε έναν πληθυσμό 12 χιλιάδων παιδιών που έχουν μελετηθεί στην περιοχή του Αvon στο Μπρίστολ από την δεκαετία του 1990 και από τα οποία έχει προκύψει μια σειρά πολυάριθμων πολύ σημαντικών ερευνών (Avon Longitudinal Study of Parents and Children). Τα βρέφη από την γέννησή τους συνδέθηκαν μεταξύ τους με στατιστικό τρόπο για ένα τεράστιο εύρος χαρακτηριστικών, όπως το φύλο, την εβδομάδα εγκυμοσύνης, το βάρος γέννησης, την ηλικία της μητέρας, το αν είναι έγγαμη ή άγαμη, την εργασία του πατέρα και την εκπαίδευση, και το περιβάλλον του σπιτιού. Μία κρίσιμη παράμετρος είναι ότι οι ερευνητές έλεγξαν ακόμα και την πρόθεση θηλασμού πριν την γέννηση και έθεσαν και την παράμετρο αυτή έξω από τα αποτελέσματα της έρευνας.

Η Δρ Almudena Sevilla-Sanz, από την Οικονομική Σχολή και το Κέντρο Έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, αναφέρει: «Συγκρίνοντας τα σκορ στα διάφορα τεστ ανάμεσα σε ομάδες παιδιών που συνδέονται στατιστικά με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε με αποτελεσματικότητα να εκτιμήσουμε την αιτιολογική επίδραση της βρεφικής διατροφής στην διανοητική ανάπτυξη των παιδιών. Βρέθηκε ότι ο μη θηλασμός έχει πράγματι μια αιτιολογική αρνητική επίδραση στις διανοητικές επιδόσεις των παιδιών. Η διαφορά είναι στατιστικά σημαντική σε όλα τα τεστ – γλώσσα (αγγλικά), μαθηματικά και επιστήμη. Η διαφορά δεν μειώνεται με την ηλικία αλλά επιμένει σε όλη την ηλικία του δημοτικού σχολείου. Αντίθετα, υπάρχουν ενδείξεις ότι η επίδραση που μετρήθηκε τείνει να αυξάνεται με τον χρόνο, προς την εφηβεία».

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...