7 Δεκ 2012

Αναγνώριση της Δυσαριθμησίας

Η δυσαριθμησία αποτελεί κομμάτι των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, αφορά μαθητές με φυσιολογικό νοητικό επίπεδο και χωρίς αισθητηριακά ή άλλου είδους προβλήματα.

Το 1974 ο Kosc διατύπωσε έναν ορισμό για τη δυσαριθμησία που σύμφωνα με αυτόν «αποτελεί μια δομική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων, έχει τις ρίζες της σε μια εκ γενετής διαταραχή εκείνων των τμημάτων του εγκεφάλου που είναι τα άμεσα, ανατομικο-φυσιολογικά υποστρώματα της ωρίμανσης των μαθηματικών ικανοτήτων, ανάλογα με την ηλικία, χωρίς μια ταυτόχρονη διαταραχή της γενικής νοητικής λειτουργίας».


Ο Kosc (1974) διέκρινε επίσης και 5 βασικές μορφές εμφάνισης δυσαριθμησίας:

1) τη λεκτική, δηλαδή την αδυναμία κατανόησης και χρήσης μαθηματικών εννοιών και όρων και τη δυσκολία λεκτικής απόδοσης των μαθηματικών σχέσεων,
2) την πρακτογνωστική που εκδηλώνεται με τη δυσκολία μαθηματικού χειρισμού αντικειμένων και εικόνων,
3) τη λεξιλογική, την αδυναμία δηλαδή αναγνώρισης μαθηματικών συμβόλων
4) την  ιδεογνωστική, αυτή που σχετίζεται με τη δυσκολία κατανόησης των μαθηματικών ιδεών και σχέσεων και τέλος,
5) τη λειτουργική που εμφανίζεται κυρίως με δυσκολίες στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων.

Σύμφωνα τους Johnson & Myklebust τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσαριθμησία είναι:
•    οι διαταραχές στην οπτικοχωρική αντίληψη και οργάνωση
•    οι διαταραχές στον οπτικοκινητικό συντονισμό
•    η διαταραγμένη εικόνα του σώματος
•    η δυσκολία αντίληψης των συναισθημάτων άλλων ατόμων
•    η καλή αναγνωστική ικανότητα αλλά και η περιορισμένη αναγνωστική κατανόηση
•    οι καλές ακουστικό-φωνητικές ικανότητες
•    οι καλύτερες επιδόσεις στα λεκτικά απ' ό,τι στα μη λεκτικά μέρη των τεστ.

Τα παιδιά με δυσαριθμησία δυσκολεύονται ιδιαίτερα στο συσχετισμό ακουστικών και οπτικών συμβόλων, στην αναγνώριση και κατανόηση των συμβόλων των πράξεων, στις μαθηματικές διεργασίες, στην αντιγραφή αριθμών και γεωμετρικών σχημάτων, στην αναπαραγωγή αριθμών από μνήμης αλλά και στην κατανόηση και απάντηση προφορική ή γραπτή σε αριθμητικά προβλήματα.

Σε παιδιά με διαγνωσμένη ή μη δυσαριθμησία μπορεί κανείς να συναντήσει συχνά:
1.    ανεστραμμένα σύμβολα
2.    κακοσχηματισμένα σύμβολα
3.    σύμβολα με αφύσικο μέγεθος (πολύ μεγάλα-πολύ μικρά)
4.    αντικαταστάσεις αριθμών όμοιων σε εμφάνιση
5.    δυσκολία στη διάταξη των αριθμών
6.    δυσκολία στην ομαδοποίηση
7.    δυσκολία με την ένα προς ένα αντιστοίχηση
8.    δυσκολία στη μνήμη
9.    δυσκολία στην ανάγνωση χαρτών
10.    αδυναμία στην αποδοχή των αποστάσεων μεταξύ των αριθμών.


Πηγή: Παπαδάτος, (2011). "Θέματα Μαθησιακών Δυσκολιών & Δυσλεξίας", Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.


Δείτε ακόμα: Μαθηματικά και Δυσλεξία

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...